Sunday, March 06, 2011

# 12 A book you used to love but don't anymore

Här får jag lov att prata om en samling böcker snarare än en särskild men egentligen skulle det kunna röra sig om samma bok för Catherine Cooksons böcker, som jag tänkte ta upp här, är i stort sett variationer på samma tema.

Böckerna utspelar sig alltid i historisk miljö, engelska landsbygden under sent artonhundratal eller tidigt nittonhundratal. Så gott som alltid är huvudpersonerna kvinnor som hamnat i olycka på grund av kärlek, de bär på oäkta barn, älskar en man av fel klass eller en gift karl. Kvinnorna råkar ut för all jordens olyckor och bekymmer och får lida helvetets alla kval men så till sist ordnar alllting upp sig och allt är frid och fröjd.

När jag var sisådär 13-14 lånade jag och slukade bok efter bok av Catherine Cookson. Jag grät strömmar över orättvisorna i hennes berättelser och njöt lika mycket när de misshandlade karaktärerna fick sin upprättelse. Idag skulle jag nog inte vara lika förtjust. Det är visserligen över femton år sedan jag senast läste en Cooksonroman men jag är ganska säker på att vare sig språket eller personporträtten skulle imponera på mig idag så Hamilton och vänner kommer nog inte att dyka upp på mitt nattygsbord inom någon snar framtid.


Blev nästan lite nostalgisk när ajg såg att man kan buda till sig Ödets makt härfirån.

No comments: