Monday, March 07, 2011

#13-14 Your favourite writer

Jag har upptäckt, inte minst nu sedan jag börjat göra den här listan, att jag är svag för böcker som behandlar frågor om rötter och identitet. Många av de böcker jag väljer, medvetet eller omedvetet, kretsar kring det.

När jag tänker på det har identitet alltid intresserat mig. När jag var liten funderade jag mycket över identiteter, hur det skulle vara att ha växt upp under andra världskriget, hur jag hade levat om jag hade varit indian på slätterna i Nordamerika, om det verkligen stämmer att det finns vallonblod i vår familj.

Kanske är det därför jag är svag för Toni Morrison. Identitet är ett centralt tema i flera av hennes romaner. Morrison blandar verklighet med övernaturliga element, och det är kanske den där blandningen som gör henne så bra. Magisk realism tror jag det kallas ibland och även om jag egentligen inte är något fan av övernaturligheter så gillar jag blandningen i Morrisons böcker. Magisk realism är också kännetecknande för flera andra av mina favoriter -Selma Lagerlöf, Maj -Gull Axelsson och så vidare.

Sedan gillar jag miljöerna, även om det som utspelar sig ofta är våldsamt, ledsamt och djupt tragiskt så är miljöbeskrivningarna alltid suggestiva och levande. Man känner sig alltid väldigt nära karaktärerna och den amerikanska södern. Favoritboken är Beloved, eller Älskad som den heter på svenska.

2 comments:

Metronyx said...

Efter att fått en målande beskrivning av detaljer i boken kan jag konstatera att Beloved inte är nåt för mig! Läste "The Bluest Eyes" för många år sen. Morrison skriver bra och angeläget men jag är ju precis tvärtemot dig - jag föredrar så lite verklighet som möjligt. Men Morrison ger ju helt klart vuxenpoäng ; )

Fridolin said...

Övernaturligt à la Tolkien kan jag nog överleva men för mycket övernaturligt gillar jag inte. Fast det beror nog mer på hur det är gjort, jag läser ju trots allt frivilligt om vampyrer i Blackeberg.