Thursday, November 05, 2009

I surrender...

Jag har gett upp. Jag har fått lov att komma över mitt halvfabrikatsmotstånd det senaste. Tiden och orken räcker liksom inte alls till nuförtiden när jag kommer hem vid sextiden och har ätit lunch vid tolv. Både burk och tetrasoppa har promenerat in i vårt kök det senaste. Ett tag hade vi ambitionen att vi skulle vara duktiga och laga mat för veckans stressiga dagar på helgen men på helgen vill man ju ta det lugnt.Det blev inget med våra högt flygande planer. Sedan tänkte jag- torsdagar då är jag ju ledig - men även det rann ut i sanden. Jag får bara acceptera det så länge jag inte orkar planera menyer och göra genomtänkte shoppinglistor får det bli lite si och så med matlagningen och fakta är väl att det kommer bli mer åt det hållet om bi skulle få tre ungar som rycker en i armen och skriker "MAT!".Halvfabrikatsträsket here I come...

Nu är det inte så lätt att hitta hel- eller halvfabrikat som smakar bra. Oftast behöver man själv piffa till rätten lite. Felix Österrikiska Gulaschsoppa sticker ut ur mängden i detta avseende. God och mustig och överraskande bra för att vara helkonserv. Komplettera med gott bröd och en god ost.

Arlas soppor funkar bra de med även om ingredienslistan och tillsatslistan kan göra en lite orolig. Jag köpte sparrissoppan och fisksoppan när de var på extrapris i affären och båda funkar om man bara plottar i lite matiga ingredienser också.

Sparrissoppa
1 pkt Arlas sparrisoppa
1 burk soppsparris
Värm upp soppan på mellanvärme i en kastrull. Låt soppsparrisen rinna av. lägg sparrisen i soppan ch låt sparrisbitarna bli heta före servering.

Fuskig fisksoppa
1 pkt Arlas fisksoppa
1 stor morot
1 liten bit purjolök, ca 10 cm
ca 10 champinjoner, skivade
1 burk kräftstjärtar
lite olja

Skala moroten och riv den grovt. Fräs i lite olja i en kastrull. Slå på soppan.Borsta champinjonerna och skiva dem. Skölj purjon och skiva tunt. Rör ned i soppan. Låt soppan puttra ca 15 minuter. Låt kräftstjärtarna rinna av innan du rör ned dem i grytan. De ska bara bli varma, inte koka -då blir de sega.

1 comment:

Jonas L said...

Felix Österrikiska Gulaschsoppa har jag haft med mig ut när jag har paddlat i skärgården, och den är faktiskt riktigt god.