Thursday, October 22, 2009

Farmor Anka pajen














Jag gillar smulpaj. Jag har faktiskt aldrig tidigare i mitt liv lagat något annat än smulpaj när det gäller fruktpajer tror jag. Jag vet inte om det var storhetsvansinnet som slog till när vi ändå gjort en gigantisk mängd älgköttbullar men jag bestämde mig för att göra en paj med galler istället den här gången. Av någon anledning hade jag fått för mig att det skulle vara väldigt bökigt men det gick rätt lätt. Istället för att smula degen ska man hacka ihop den snabbt, låta den vila en halvtimma och sedan kavla ut den och skära strimlor att täcka fyllningen med. Resultatet verkade imponera på sambon som utbrast "-Den ser ut somen Farmor Anka paj!". Fast smulpaj är ändå godare tycker jag...Möjligen beror det på att receptet jag lutade mig emot inte hade något socker i degen. Det har jag alltid i smuldegen. Så här gör man en gallerpaj:

Farmor Anka paj med äpple
125 g smör
3 dl vatten
2-3 msk vatten
(socker)
5-6 äpplen, helst lite syrliga
1 dryg msk kanel
0.5 dl socker

Skär smöret i små tärningar och blanda ihop med mjölet och vattnet. Bästa verktyget här är händerna enligt mig. Arbeta snabbt ihop til len smidig deg och lägg i kylen i trettio minuter.

Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i klyftor. Blanda klyftorna med kanel och socker.

Smörj en form. Ta en tredjedel av degen. Rulla ut den till en lång, fingertjock längd. Tryck ut degen utmed kanten på pajformen. Kavla degen som blir över till en fyrkantig kaka och sporra ut remsor att lägga som ett galler övr pajen. Avlsuta med en tunnkantremsa som du trycker fast med en gaffel. Grädda i ugnen i ca 25 minuter.

No comments: