Monday, May 25, 2009

Strömmingslåda med vitlök och örter














Fisk är ju nyttigt det vet ju alla men jag ska erkänna att jag inte lagar det så ofta. Hela fiskar gör mig nervös. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta bort eller hur så jag känner mig bara trygg om jag kan köpa färdigfiléead fisk. Alltså köpte jag färdigrensad strömming även om sambon påpekade att priset skulle fått hans mormor (som älskade strömming i alla former tydligen) att svimma. I vanliga fall brukar jag steka flundror och äta dem med potatismog men jag ville testa något nytt så med inspiration från diverse olika internetrecept och lite egna tillägg blev det denna smaskiga fiskrätt. Det är inget för fetthysterikor för här såsar vi på med riktig grädde. Ät och njut!

Strömmingslåda med vitlök och örter

ca 300 g strömmingsfiléer
ca 1 dl blandade färska örter, persilja, dill, timjan, gräslök
1 klyfta vitlök
2 tsk dijonsenap
2 dl grädde
svartpeppar
salt

Skölj fiskfiléerna och klipp bort eventuella ryggfenor. Hacka örterna fint. Salta filéerna på den köttiga sidan och lägg ca 1 tsk örthack på varje filé innan du rullar ihop den med skinnsidan utåt. Lägg filéerna tätt i en liten, ugnsfast form. Pressa vitlöken i en bunke och rör ut den med senap och grädde. Tillsätt det örthack som belv över och krydda med svartpeppar. Slå örtgärdden över strömmingsrullarna och ställ in formen i ugnen på 225 grader i ca 25 minuter. Servera med kokt pressad potatis och en grönsallad.

1 comment:

moa said...

Såsa på du, det är ju såsen som är halva grejen. Jag gjorde steks salt sill här en dag, med löksås.
Att jag inte har insett förrän nu att husmanskost är så enkelt..