Sunday, May 31, 2009

Grattis mamma!














Idag är det mors dag och då ska man ju som bekant hylla sin mor. När vädret är så vackert som det varit den här helgen gör man det bäst med en picknick tycker jag. Nu befinner ju sig min egen mamma sig på 30 mils avstånd från mig så istället var det svärmor släpades med ut i spenaten men vänta bara mor-sommaren är lång!

I picknickkorgen stoppade vi en örtig potatissallad och två olika dressingar i egna små burkar så att var och en själva fick blanda efter eget huvud. Till detta färdiggrillade kycklingklubbor och revbensspjäll och som efterrätt en kladdig muffins med hallon och mycket chokladsmak.

Örtig potatissallad
Här har jag inga bestäda mängder utan jag höftade rätt rejält är jag rädd...Detta är i alla fall vad som ingår:
kokt färskpotatis, tärnad
rikligt med bladpersilja
1 kruka hackad dill
1 pkt ärtskidor, lätt förvällda och skurna i bitar
1 röd, finhackad lök
½ pkt ruccolasallad, väl sköljd
Tärna och haca alla ingredienser och blanda väl.

Servera dressingen nedan eller en god vinegrätt bredvid så kan var och en blanda själv, vilket är en fördel om man t.ex. inte gillar dressing eller vill bestämma hur mycket fet man vill ha i maten.

Dressing:
ca 1,5 dl gräddfil
1 burk crème fraiche
1 pressad vitlöksklyfta
en aning citronsaft
en bunt finhackad gräslök
svartpeppar
salt

Variation:
Vi åt resterna nu på kvällen när vi kom hem och då blandade jag salladen med vinegrätt och smulade ner lite fetaost och tillsatte även några matskedar solroskärnor. Det blev mycket gott!

2 comments:

Anonymous said...

ja du gumman - sommaren är lång, men snart är det juni och då kommer jag. ska bli härligt.bara att börja räkna ut vad vi ska göra med all den härliga tiden. äta gott vad det verkar?ha det gott. kram M

Frida said...

äta är väl det bästa som finns så det kan vi ju alltid börja med ialla fall. Sedan kan man alltid sippa vin på uteservering igen.Hoppas bara inte tanten med de vackra lakanen komemr förbi bara...