Sunday, May 17, 2009

Lite skåpmat

Här kommer äntligen ett recept, eller snarare en receptvariant på en sallad ni tidigare sett här på bloggen. Vi var och handlade på en ICA stormarknad för några helger sedan och då sålde de polkabetor där och och jag föll direkt. Bara namnet låter ju härligt. Så här i efterhand ska jag väl erkänna att de inte var så hemskt sensationella. Polkabetorna smakar ungefär som sin kusin rödbetan men rödbetornas färg är ju så mycket vackrare och jag undrar om de inte smakar mer också?Jag kokade hursomhelst betorna och klyftade dem och blandade ned dem i en sallad. I salladen lades även rårivna morötter, späda spenatblad och kokt mathavre. Mathavre var en för mig ny bekantskap men jag måste säga att jag nog föredrar matvete. Havre har visserligen många goda egenskaper, t.ex. innehåller fibern betaglukan som sänker kolestrolet men det smakade lite för mycket havregrynsgröt för min smak. Det blev lite för mycket kruskaklikänsla över det hela helt enkelt men chèvre och betor är en oslagbar kombination! Kanske fungerar mathavren bättre som tillbehör till någon smakrik gryta?














Sallad med polkabetor och mathavre
4-6 polkabetor, beroende på storlek
2 dl mathavre
4 dl vatten
1 stor morot
ca 70 g färsk bladspenat
75 g chèvreost, ev. mer
25 g pinjenötter
flingsalt

Dressing:
1 tsk Dijonsenap
1 klyfta pressad vitlök
1 msk vitvinsvinäger
3 msk rapsolja
1 msk herbes de provence
rikligt med nymalen svartpeppar
lite salt

Koka polkabetorna i saltat vatten i ca 40 minuter, ev. längre. Koka under tiden också mathavren i vatten med lite salt. Skala moroten och riv den grovt. Skölj bladspenaten väl. Vispa ihop dressingen. Blanda mathavren med morotsrivet när mathavren är färdigkokt. Bred ut blandningen på ett serveringsfat och strö bladspenaten över. Spola de färdigkokta betorna snabbt i vatten innan du gnuggar av dem skalet och skär dem i klyftor. Fördela betorna över salladen och slå dressingen över den. Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna och strö dem över salladen.

No comments: