Saturday, March 07, 2009

Lite mer skåpmat...

Förra veckan hade jag sportlov. Då skulle man ju kunna tro att det skulle bli mer aktivitet här i bloggen. Det blev det inte. För det första orkade jag ingenting i början på veckan. För det andra åkte jag med en vän till Göteborg ett par dagar och då intogs måltiderna av uppenbara skäl på lokal. (Bl.a. åt jag den bästa sushin på mycket länge på en liten restaurang i Majorna.)Först i slutet av sportlovsveckan blev det lite fart på mig så då bakade jag både bröd och bullar. Det var kul. Och gott för det var längesedan vi hade hembakta kanelbullar hemma.














Snabb laxpasta Koka upp 2 dl vatten med 1 fiskbuljongtärning. Blanda i 2 deciliter (matlagnings)grädde samt saften och rivet skal av en ½ citron. Blanda i 2 msk hackad gräslök. Salta peppra. Jag hade ingen gräslök så jag tog i en liten klyfta vitlök i såsen och hackade i persilja och dill.















Billig middag Vi gjorde en soppa på diverse rotsaker. Potatis, morötter, fänkål och rotselleri skalades och tärnades och fick sedan koka i buljong innan vi mixade det och slog i lite matlagningsgrädde. Jag gjorde en snabb sallad på slantade morötter och persilja som fick smak av sesamoja, flingsalt och peppar. Snabb och billig mat!















Brödet jag bakade förra helgen. Receptet kommer från Anna Bergenström Kärlek, oliver och timjan.och rekommenderas varmt. Det är lätt att göra och smakar mycket och känns nyttigt tack vare blandningen av solrosfrön, linfrön och kli.












Kanelbullar Att äta en hembakt kanelbulle med ett kallt glas mjölk är vardagslyx. Har man bullar i frysen känner man sig rik. Fast risken med kanelbullar är ju att midjemåttet riskerar att bli omfångsrikt förstås...

RäknudlarBlanda 2msk ljus soja,1 msk vatten, 2 msk fisksås, 1 krossad finhackad citrongrässtjälk och 1½ tsk råsocker i en bunke. Skala en påse ishavsräkor och låt dem marinera i såsen i minst 10 min. Hacka 4 vitlöksklyftor mycket fint. Skala en stor morot och strimla fint. Koka upp en gryta vatten och lägg i risnudlar till fyra personer. Täck med lock och låt dra i 3 min. Slå av och spola med kallvatten. Woka vitlök, morotsstrimlor och chili (färsk eller torkad)i olja. Tillsätt räkorna med en hålslev. Rör ned nudlarna och låt woka ytterligare en liten studn. Slå försiktigt på marinaden lite i taget. Avsluta med att tillsätta ca 1½ dl thaibasilikablad.














Risotto Till den här risotton använde jag mig av det här receptet från Arla. Fast jag lade i smörstekta trattkantareller och spenat. Mastigt men smaskigt!














Indisk tomatsoppa Den här soppan svänger man snabbt ihop. Fräs hackad lök och hackad ingefära med rikligt med spiskummin, curry, ev. lite gara masala och torkad chilipeppar. Slå på en tetra passerade tomater och smula i en tärning grönsaksbuljong. Slå på lite vatten. Låt det hela koka ihop ordentligt under 15 -20 minuter.Mixa soppan och späd med ca 2 dl matlagningsgrädde. Förstärk med en god smörgås. Vi gjorde rullar av pitabröd (även kallat libabröd) fyllda med hummus, smulad fetaost och en röra av bönor stekta med lök och vitlök. Mumma även för vegetarianer.

2 comments:

Kannor och karaffer said...

åh himmel vilken underba blogg - snacka om hund-TV - nu kurrar det riktigt i magen. Fick tips om din blogg av Jonas L - hit kommer jag gärna tillbaka.

Är det OK om jag länkar till din sida?

Ha det gott!
Ann

Fridolin said...

Tack och bock. Länka på du! :)