Sunday, March 22, 2009

Chili sin carne för många














Jag lagade chili sin carne igår eftersom sambon, hör och häpna, bad om "något med bönor" till middag. Inte mig emot jag gillar att laga vegetarisk, mest för att man brukar få tänka till lite mer och testa nya grepp för att få det att bli gott. Jag jagade upp ett recept på chili sin carne på nätet som jag tror att Gert Klötzke stod som upphovsman till men som vanligt hade jag lite svårt att följa instruktionerna så här är min fridoliniserade variant. Receptet är för fyra personer så igår virade vi in grytan tillsammans med sallad och en klick crème fraiche i tortillabröd och idag åt vi den till ris till lunch.

Chili sin carne
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 zucchini
1 röd paprika
1 röd chili
1 msk malen spiskummin
1 tsk malet bryggkaffe
2 msk olivolja
1 tetra kidneybönor
1 tetra svarta bönor
1 liten burk majs
2 burkar krossade tomater
svartpeppar
salt
lite torkad timjan
½ msk citronsaft
½ msk maizena + 2 msk vatten
Skala och hacka löken. Hacka vitlöken fint liksom chilin. Hacka zucchini och paprika i mindre bitar. Fräs grönsakerna mjuka i olja tillsammans med spiskummin och kaffe (ja, kaffe -det ger karaktär). Skölj bönorna ordentligt inna du tillsätter även dem och de krossade toamterna. Låt det hela puttra i ca 10 minuter,ev. mer. Smaka av med salt,peppar och citronsaft. Rör ned timjan. Rör ut maizena mjöl i lite kallt vatten och red såsen mot slutet. Servera.

No comments: