Tuesday, December 05, 2006

Julbak och gardinstångsknak...














Julförberedelserna är nu i full gång hemma hos mig. Förvisso är det nästan tre veckor kvar till dopparedagen men eftersom jag både bjudit till glöggfest och fyller år innan dess så kändes det motiverat att dra igång julbaket redan idag. Först var det dock dags att tvätta vår vardagsrumsgardin. Jag skulle gjort det innan adventsljusstakarna fick komma upp men hann inte eftersom jag jobbade i helgen. Att byta gardiner kan ju tyckas vara en enkel sak men vårt fönster är närmare fyra meter långt, vilket försvårar gardinbytena betydligt. Dessutom försökte jag i ett anfall av optimism ta ner gardinen själv, vilket resulterade på det sätt som självfallet var det enda möjliga: gardinstången bröts på mitten. Efter en hel del svärande och knåpande tillsammans med sambon fick jag till sist av gardinkappan i alla fall. Nu ligger den tvättad och väntar på att bli uppsatt ånyo men efter ftermiddagens pärs orkade ingen av oss ens tänka på att sätta upp den igen. Julbaket lockade desto mer. Efter att ha slängt ihop en potatis-och purjosoppa til middag satte jag deg till lussekatter och medan den jäste rörde jag även ihop pepparkaksdegen. Det var inte lika enkelt. Det gamla beprövade receptet räcker till 300 pepparkakor och för den som någon gång kavlat ut 300 pepparkakor kommer det kanske inte som någon överraskning att jag ville halvera satsen. Redan förra året kom jag till den insikten. Vem kan äta trehundra peppisar? Man vill väl inte bli menlös? Alltså följde jag de halverade mängdangivelser som jag gjort förra året men ändå lyckades blev det fel. Jag förväxlade mängden smör med mängden sirap men upptäckte det i alla fall innan det hade börjat smälta bara för att upptäcka att jag inte hade tillräckligt med bikarbonat hemma. Tur att vi har nära till affären! När jag kom hem hade saffransdegen jäst sig enorm och det var bara att ge sig i kast med den. Degen var egentligen lite väl kladdig för mitt tålamod men jag lyckades få ihop ett trettiotal kusar till slut. Jag använde mig i vanlig ordning av Arlas recept med lättkesella i degen eftersom jag tycker att de håller sig saftiga längre då.
Arlas saffransdeg:
50 g jäst
100 g smör
5 d mjölk
250 g Kesella lätt
2 påsar saffran, 1 g
1½ dl strösocker
½tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
russin
1 ägg
Smula jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Rör ut jästen med degspadet. Tillsätt kesella saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. (Jag lät saffranet lösa upp sig i mjölkblandningen). Arbeta degen blank och smidig. Låt jäsa 30 min. Arbeta degen forma den till 35 kusar. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Garnera med russin. Sätt ugnen på 225 grader. Låt jäsa 20-30 min. Pensla kusarna med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 5-7 min. Låt svalna på galler.

No comments: