Sunday, December 31, 2006

Det är tanken som räknas














Att julen är ett enda långt ätande verkar de flesta vara överens om. Veckorna innan jul fylls tidningarna med diverse tips ch idéer om hur vi ska undgå att lägga på oss vikt. I år kände jag mig ganska nyttig. Vi lyckades få in ett ganska stort antal promenader mellan målen. Min stora last är inte att jag överäter julmat.Jag hör sannerligen inte till dem som går sju vändor till julbordet som traditionen bjuder. Nej, min stora last är godiset. Jag är en obotlig sockerråtta och även om jag mår illa och tänderna skriker "INTE MER" så tycks knäcken och chokladen alltid skrika högre "ÄT MIG!". Inte har jag något större stöd i min sambo heller. Han är den ende jag känner som kan ge mig en sportslig utmaning i godisätande. Dessutom har ju folk den dåliga smaken att ge sådana som mig choklad i julklapp och tro mig -det behövs verkligen inte. Finns det choklad så hittar jag den ändå utan att chokladen behöver komma till mig. Men nu var det ju så att den kom till mig och då kom den följaktligen också ner i min mage och därmed kommer den troligen snart omvandlas till oklädsamma fettveck som tränger över jeanslinningen. Kort sagt jag och sambon kände att det var dags för ett ryck. Inget godis. Nu ska vi äta hälsosamt. Inspirationen till gårdagens middag kom från Anna Bergenströms kokbok "Annas medlhavsmat" och samma författares "Kärlek, timjan och oliver" och nog kom vi lite närmare medelhavet när vi dukade upp linssallad, sardiner i olja, oliver,klyftpotatis, romansallad och hummus. Vi kunde lätt konstatera att det i alla fall är trevligt att inte bli sådär tungt mätt som man gärna blir av julmat. Nu hoppas vi bara att kunna bibehålla den nya, sunda approachen. Det håller väl till i kväll ungefär då vi är bjudna på nyårsmiddag. Men det är ju som de säger tanken som räknas...

Fräsch hummus med smak av citron
1 brk kikärtor
2 klyftor vitlök
1-2 msk olivolja
½-1 dl vatten
saft av en ½ citron
peppar
salt
Töm av kikärtorna i en sil och skölj med kallt vatten för att få bort "burksmaken".
Lägg de avrunna ärtorna tillsammans med pressad vitlök, saften av en halv citron, olivolja och kryddor i den bunke du tänker bereda hummusen i. Jag brukar göra min i hacktillsatsen som följde med min stavmixer. Då blir det lätt som en plätt. Mixa allt till en jämn smet, späd efter hand med vatten till önskad konsitens. Jag tycker om att den ska vara ganska lös i konsistensen. Vill man ha en mer orientalisk smak kan man tillsätta lite stött spiskummin och 1-2 msk tahina. Själv råkade jag överdosera tahinan en gång och tycker mest att den är äckelbesk nufötiden så jag föredrar den friska citronsmaken. Men det är ju som sagt en smakfråga.

No comments: