Monday, December 11, 2006

Måndagmiddag med vintersmak

Idag kände vi båda att det blivit lite väl mycket snask i helgen och att det vore bra om vi fick i oss lite nyttigheter. Idén om att göra någon typ av sallad tog därför form och eftersom tanken på en rätt med linser,stekt fläsk och äpple har gått runt i mitt huvud ett tag så lagade jag en ljummen sallad med just dessa ingredienser. Om den blev så hälsosam är väl tveksamt förstås eftersom den innehöll både dressing, baconbitar och nötter. Linserna och äpplena fick stå för det nyttiga. Jag gillar att blanda linser med något lite knaprigt då linser i sig är ganska mjöliga i konsistensen. Nötterna bidrog med sådant tuggmotstånd medan baconet gav sälta och äpplena syra och sötma. Gott blev det hursomhelst så det här kan jag tänka mig att laga igen.

Ljummen linssallad med bacon och äpple
5-6 medelstora potatisar
1½ dl gröna linser
en liten bit purjolök i strimlor
en näve rostade nötter (jag tog hälften valnötter hälften mandel)
2 äpplen, hackade

Dressing
1½ tsk Dijonsenap
en liten vitlöksklyfta
salt
peppar
ca 3/4 dl rapsolja
ca 1 msk vitvinsvinäger
Lägg linserna i blöt (helst en halvtimma innan) medan du skalar potatisen. Slå av blötläggningsvattnet. Koka linserna i rikligt med vatten ca 30-40 min. koka under tiden också potatisen. Vispa ihop dressingingredienserna till en homogen sås (blanda i ovan beskrivna ordning). Tärna äpplena fint och strimla purjon. Rosta nötterna i torr stekpanna när potatisen är nästan färdigkokt. Stek därefter baconet knaprigt. Tärna potatisen och blanda den väl med linser och vinägrett. Tillsätt purjolöken och äpplehacket. Blanda till sist i baconet och nötterna. Klart att servera!

No comments: