Saturday, December 09, 2006

Glöggbjudningsförberedelser

Idag har min energi gått åt till att springa mellan olika butiker för att fixa det som behövs till glöggpartyt imorgon. Jag hade tänkt mig att servera dels några salta, dels några söta tilltugg. På den söta sidan har jag tänkt mig:
*lussekatter
*pepparkakor (hembakta)
*konjakstryffel
*Mozarthjärtan
*knäck (om jag hinner)
*clementiner
*äpplen
*nötter
och så lite matigare tilltugg:
*tunnbrödrullar med hamburgerkött och pepparrotskräm
*tunnbrödrullar med ost,skinka och senap
*quesadillas
* 3 olika ostar
*kex
*ädeloströra
Idag har jag, efter mycket om och men, gjort färdigt tryffeln. Den som tidigare varit det allra enklaste julgodiset att tillverka var riktigt krångligt idag. Först såg chokladkrämen ut att gryna sig. När den slutat med det blev den först för stel för att spritsa ut i formarna och slutligen blev den så lös att spritsmönstret knappast syntes.Nu står de i kylen men jag är ite nervös för att de kommer att smälta ihop till små högar när de kommer ut i värmen. Grunden till det som jag kallar mozarthjärtan är klar (två lager marsipan med nougat emellan) så de ska bara doppas i choklad och dekoreras imorgon. Jag har också skållat 1½ påse mandel och hackat en deciliter till knäcken jag ska koka imorgon. Min förhoppning är att inte allt godis ska gå åt imorgon utan att vi ska kunna ha lite kvar till jul men med tanke på att både sambon och jag är godisätare av rang så är det kanske för mycket att hoppas på...

No comments: