Tuesday, October 31, 2006

Smaskig salmo salar

"Less is more" är den elake kocken Gordon Ramsays mantra. I matlagningssammanhang betyder detta att man inte ska blanda in för många smaker i samma rätt. Efter gårdagens middagsfiasko är jag definitivt beredd att hålla med honom; det enkla är oftast det godaste. Dagens middag fick därför gå det enklas tecken: laxfilé, potatis, romsås och sparris. Laxsidan kryddades med kryddblandningen "Glada laxen" , en aromatisk blandning av rostad lök, vitlök, persilja och salt från Stockholms Eter och Essencefabrik. Därefter bakade jag den under folie i ugn i ca 25 min. Romsåsen gjordes på enklast möjligaste sätt. En burk crème fraiche rördes ihop med 50 g röd rom, 1 klyfta pressad vitlök samt lite peppar.(Lite dill hade inte varit dumt att ha i heller men den var slut.) Sparrisen smaksatte jag bara med pressad citron, lite smör och havssalt. Mums.
Den ovannämnda essencefabriken är förresten ett litet mecka för den som gillar kryddor. Den lilla butiken ligger på Wallingatan 14 och är väl värd ett besök bara för interiörens skull. Affären har nämligen bevarat sin inredning från det att kryddboden öppnades 1889, vilket innebär att alla kryddor skopas upp för hand från röda plåtburkar och vackra glasburkar för att sedan vägas på gammeldags vis med små vikter. Runt jul brukar det bli ett besök för min del eftersom det här är affären om man så vill ha saffran eller pepparmyntsolja eller blå karamellfärg. Kolla här!:
www.essencefabriken.se

No comments: