Thursday, October 12, 2006

Barnvagn=pansarvagn?

Ibland blir jag väldigt förvånad över hur människor är funtade. Särskilt småbarnsmorsor verkar ha förlorat allt vett och sans så fort de har pluttat ut ungen. Få människor är nämligen så arroganta och påstridiga som kvinnor med barnvagn. Inte alltför sällan händer det att jag får en känsla a att vara jagad, att någon smyger tätt bakom om mig. Allt som oftast har jag rätt. Där finns verkligen någon som går hack i häl på mig. Allt som oftast är denna någon en mobilsnackande, kaffedrickande mamma med barnvagn. Självklart ska nyblivna mammor och deras barn ha rätt att vistas ute på gatorna men om man gör det medhjälp av ett fyrhjuligt fordon kan det vara på sin plats att iaktta lite försiktighet. T.ex. skulle det vara rimligt att man saktar ned tempot när man går bland andra människor. Om man plötsligt blivit en meter längre än normalt måste man också anpassa sina rörelser efter detta. Det verkar de flesta lattemorsor inte ha förstått. De traskar segervisst fram som med sin babyutrustade Juggernaut alltmedan folk förskräckt slänger sig åt sidan.

Lika självklart som att andra forgängare ska anpassa sig och flytta på sig är det också att barnvagnar ska ha företräde på bussen. För mig är det självklart att hjälpa till, att se till att dörren inte går igen, att underlätta för de som vill åka buss med barnvagn men om det inte finns rum så finns det inte. Detta brukar dock inte hindra barnvagnsmamman. "Jag är mamma alltså har jag rätt" tycks vara den rådande inställningen. Imorse såg jag hur en mamma desperat försökte knöla in sin barnvagn intill en annan i det trånga barnvagnsutrymmet på bussen med sådan frenesi att mamman som faktiskt fått plats först valde att gå av för att promenera en station istället. Vid nästa stopp skulle ytterligare en vagn på. Den var smalare så nu gick det bra. Denna gång blev bara de intill sittande passagerarnas tår överkörda. När jag så slutligen ska kliva av väljer jag att ta den främre av bussens mittdörrar eftersom jag aldrig kommer att kunna ta mig förbi barnvagnarna utan att de måst flytta på sig (vilket f.ö. var omöjligt). Det flyter på bra ända tills en vagnmamma tycker att hon ska backa rakt ut i det ringlande ledet med människor som väntar på att få gå av. Hon har ju trots allt en pansar..förlåt...barnvagn med sig.

Jag kan inte vänta på att få ge igen. Ska jag ha barn så ska jag ha tvillingar så att jag kan köra på folk ordentligt...MORR.

No comments: