Monday, October 30, 2006

Jordnötsgryta med rotsaker


Jag gillar att laga mat och betraktar det för det mesta som en sorts hobby snarare än ett nödvändigt ont. Roligast är att testa nya saker eller kök som ger lite utmaning. Ett tag var det thaimat. Just nu är jag lite fixerad vid veganmat. Med risk för att göra alla veganer sura ska erkännas att intresset inte har något att göra med djuretiska frågor utan mer med att jag tycker att veganmat är spännande för att det krävs en god portion uppfinningsrikedom om man inte vill äta sojakorv veckan lång. Dessutom gillar jag grönsaker men när jag ska tänka veganskt landar det ofta i att det blir en tomat och linsgryta, vilket i och för sig kan vara gott, men lite tråkigt. Därför valde jag att prova detta veganska recept som jag hittade på nätet. Egentligen var det väl mest kryddbasen jag provade för jag hade varken pumpa eller gröna bönor men bytte enligt rekommendationer i receptet ut pumpan mot rotfrukter och bönorna mot spenat. Resultatet blev väl sådär. Grytan blev för plottrig för mitt tycke. Möjligen berodde detta på att jag överdoserade kanelen men jag tror att det est berodde på att det var för många kryddor/smaker inblandade så att det tillslut smakade varken eller. Det blev ungefär som att äta rotsaker i pepparkakssmet. Jordnötssmöret märktes mest i grytans krämighet men någon jordnötssmak var det inte tal om. För er som ändå känner er manade att testa finns orginalreceptet här: http://vegania.mine.nu/
Där finns också en hel del andra recept som verkar mer lovande.

No comments: