Wednesday, August 07, 2013

Miniguide till Lidköping

Lidköping är en trevlig liten stad som ligger invid Vänern och stadsbebyggelsen är av det äldre slaget. Trots att stan är ganska liten finns där en hel del små butiker och trevliga caféer så jag lurade upp min vän från Göteborg för en dag i småstadsidyllen.















Lidköping är kanske mest känt för Rörstrandsfabriken och Rådhuset mitt på torget i staden som hyser ett café där de säljer "Läckökringlor" (som jag i ärlighetens namn nog inte ätit någon gång och om jag har det lämnade de inte något bestående intryck). Tidigare gick alltid mamma, mina systrar och jag till det anrika Garströms konditori istället när vi var i Lidköping men efter flera ägarbyten har konditoriet tyvärr chanserat rejält. Den vackra miljön finns förvisso kvar till viss del men bakverken är inte alls vad de en gång var och smakar nu mest konstgjort (päronarom t.ex. urk!). Nej, är du fikasugen i Lidköping rekommenderar jag dig istället att ta dig till Limtorget där det finns ett alldeles underbart fik i stadens äldsta kvarter.













Miljön är supermysig. Man köper fikat i en liten gul stuga och sedan kan man välja om man vill sitta inne eller ute i solen på den lilla gården eller i skuggan under träden på densamma. Bakverken är supersmarriga och känns välgjorda och kaffet serveras ur äldre porslin - från Rörstrand så klart. När ni fikat färdigt kan ni ta en promenad runt det lilla torget och se på de gamla vackra stugorna.



















Inne i centrum finns de vanliga butikerna HM, Lindex, Vero Moda och så vidare men också en del små prylbutiker, tehandel m.m. Är man sugen på att fynda porslin och annan inredning ska man ta sig en tur till Iittala Outlet som ligger inom gångavstånd till stora torget. Där kan du fynda porslin i andra sortering eller bara dregla över alla snygga koppar.

Precis intill outleten finns även en Delicatobutik där du kan köpa andrasorterade bakverk till mycket humana priser. Det kan röra sig om skönhetsfel eller att godbitarna har fel vikt men askarna du köper har alltid "rätt" totalvikt.













Bakom dessa outletbutiker finns det även en restaurang som jag i skrivandets stund ännu inte har blivit riktigt klok på vad den heter Strand eller Rymd eller både och. Om man kan överleva att skylten är förvirrande så har de riktigt bra lunch för 89 kr och de har ett antal rätter att välja mellan. Lokalen är ljus, luftigt och modernt inredd och de erbjuder ett fint salladsbord, hembakt bröd och kaffe  ingår i priset. Ett trevligt inslag är också att du vid vattenkranen kan välja både mellan kolsyrat och vanligt vatten och att det finns både is och citronskivor att lägga i glaset om man känner för det. Såna detaljer är kan verka obetydliga men höjer ändå känslan tycker jag, liksom att de bjuder på kakor till kaffet. Att det fanns en liten fåtöljhörna där jag utan problem kunde sitta och amma var också toppen. Dessutom tycker jag att de turkosa fåtöljerna var riktigt snygga.


No comments: