Thursday, August 08, 2013

Hjo igen



















Varje sommar gör jag och min familj ett obligatoriskt besök i Hjo. Det brukar se ut ungefär så här: Man går ned till hamnen och köper en tallrik rökt fisk och potatissallad som man avnjuter på piren intill Vättern eller så tar man med sig den till den vackra stadsparken. Man spatserar upp den lilla huvudgatan och tar en glass eller så köar man - länge- vid det populära glasskafét nere i hamnen. I år skippade vi dock glassen. Den ersattes med en maratonamning i stadsparken efter vilken jag var rätt sval utan glass.


När jag är i Hjo dör jag alltid en smula över hur vackert allt är och tänker att här kan jag nog bo. I ett av husen med egen utgång ned till Vätterstranden där man skulle kunna börja dagen med ett dopp i det iskalla vattnet och med promenadavstånd till Tvålfabriken, Antikboden och det fina caféet till exempel. Det är innan jag börjar tänka att det förmodligen blir vinter i Hjo också och hur kul är det då när turisterna dragit hem, glassboden stängt och fisken bara säljs på Ica.



















När jag var liten åkte man till Hjo och gick på Fjärilsmuséet och Vätterakvariet som inrymdes i huset ovan. Det var exotiskt och spännande minns jag att titta på de fastnålade fjärilarnas  De finns tyvärr inte kvar längre, eller fjärilarna har flyttats till en gård utanför stan och fiskarna får man nog leta efter i sjön men den pampiga byggnaden finns alltså kvar. Granne ligger ett vackert vandrarhem, en förskola med lokaler att avundas och så den pittoreska Eirapaviljongen.  Jag har ännu inte testat paviljongens servering men den ser väldans trevlig ut och deras meny verkar inte helt dum heller eller vad sägs om sillplanka, sommarsallad med primörer eller grillbiff med lantpommes? Det får nog bli ett besök där nästa gång.

No comments: