Thursday, August 08, 2013

Clafoutis aux cerises

Jag älskar körsbär och så fort de dyker upp i affärerna köper jag ett par hekto och frossar. Så gissa om jag blev glad när jag råkade tajma min vistelse i föräldrahemmet med tiden då deras körsbärsträd (bigarråer? ) bar frukt. Vi fick med oss flera liter bär hem och smaskade hejdlöst på rastplatsen på vägen hem. Ändå fick vi en hel del över och jag var orolig att de skulle förfaras så jag testade att baka en clafoutis på de som var kvar.

Clafoutis är en fransk kaka som bäst beskrivs som ett mellanting av en sockerkaka och en tjockpannkaka. I alla fall om man följer nedanstående recept som jag hittade på en fransk blogg. En äkta fransk clafoutis (alltså en bakad i Frankrike) har jag nog aldrig smakat mig veterligt men den här blev ruskigt god. 

Clafoutis aux cerises
ca 3 dl körsbär 
2 ägg
4, 5 msk strösocker
2, 5 msk  vetemjöl
1, 25 dl mjölk 
1 - 2 tsk vaniljsocker (efter smak)
20 g smör 
ett par nypor råsocker

Börja med att skölja bären och låt dem rinna av. Smörj en ugnsfast form med smöret. Det ska vara rikligt med smör i botten. Lägg sedan bären i formen. Vispa sönder äggen i en bunke. Tillsätt sedan sockret, blanda och tillsätt därefter mjölet lite i taget. Blanda väl och tillsätt sedan mjölken och vaniljsockret. Slå smeten över bären och avsluta till sist med att strö över ett par nypor råsocker. 

Det senare är mitt eget påhitt då jag fick för mig att det skulle hjälpa till att göra ytan lite läckrare men du kan förstås utesluta detta om du tycker att det är nog med socker i. 













PS...om du orkar så kan du ju pilla ur kärnorna först men det struntade jag i och lät glatt alla spotta kärnor istället.

2 comments:

Metronyx said...

Själv har jag funderat på att göra en Twin Peaks-paj med körsbär/bigarråer. Känns lite ambitiöst bara. Skönt att läsa att det är upp och ner, och inte bara ner. Den där babybluesen är inte att leka med.
Vad det gäller clafoutis så har jag tyckt att det ser gott ut i Leilas ena bok där, men jag tycker att ditt förslag med att strö över råsocker förmodligen skulle göra kakan godare.

Fridolin said...

Twin Peaks-paj med biggarråer...låter smaskigt men namnet avskräcker mig. ;) Var skiträdd för den serien när den gick i mina tidiga tonår. Har fortfarande ett diffust obehagligt minne av en fågel i bur.