Sunday, April 22, 2012

Trattkantarellsoppa

Under min lovvecka upptäckte jag att vi hade kolossalt mycket svamp i frysen. Vi hade fått svamp av mina föräldrar men också plockat en hel del själva. Vi tog fram två påsar och lagade till en trattkantarellsoppa. Tyvärr tog jag nog i för mycket svamp för den blev nästan lite grötig i konsistensen men själva smaken var det inget fel på. Så estetiskt tilltalande kanske den inte är dock...




Trattkantarellsoppa
drygt 500 g trattkantareller, frysta
2 schallottenlökar
1 vitlöksklyfta
1,5 msk vetemjöl
1 grönsaksbuljongtärning
ca 8 dl vatten
ca 2 dl grädde
salt
peppar
smör till stekning
ev. en liten slurk soja (för färgens skull)
citronsaft

Tina trattisarna. Skala och hacka löken och fräs den i en gryta med smör. Låt svampen fräsa med tills den mesta vätskan kokat ur och svampen fått lite färg. Strö över vetemjölet och rör in det väl. Smula över buljongen och slå på vatten. Pressa i vitlöken och låt det hela koka upp och låt det puttra i ca 5 min. Slå på grädden och låt det koka 5 minuter till. Ta några slevar soppa med hela trattkantareller åt sidan. Mixa resterande soppa och smaksätt den med salt, peppar och ev. lite citronsaft.  Slå åter i de hela trattkantarellerna. Klipp över lite persilja och servera med ett gott bröd.

No comments: