Sunday, April 15, 2012

Nu är den snart slut...


Påsklovsveckan alltså och jag har redan börjat längta till sommarlovet. Det är intensiva veckor som väntar nu  med nationella prov i engelska, resten av utvecklingssamtalen som jag inte hann med före lovet, planering av avslutningsaktiviteter och allt man vill hinna med i sina klasser.  Jag tittar igenom almanackan inför imorgon och vill helst krypa ner under täcket och förtränga alltihop.

Måndagar är den dag jag normalt har tid för planering men så här ser min dag ut imorgon: två lektioner engelska, lunch/lunchvakt, elevhälsoteamsmöte, förbereda nästa möte (favorit i repris), åka på utbildning och workshop om hur man använder datorn i undervisningen. Det senare är ju ett jättebra initiativ men känns samtidigt lite fånigt eftersom jag vet att jag aldrig kommer att ha tid att planera den typen av undervisning för den sk. förtroendetiden räcker ALDRIG till för allt som behövs göras. Jag får ändå sitta åtskilliga gratistimmar och planera.

Men nog gnällt om det. Jag har faktiskt haft ett otroligt skönt påsklov med mysigt påsklovsfirande med familjen, sköna, lata dagar hemma i Stockholm (med undantag för fredagen som ägnades åt engelskplanering). Jag har hunnit med att bara vara och det har varit otroligt skönt. Det enda jag möjligen ångrar är att jag inte har läst någonting.

Till min förvåning har jag märkt att läraryrket har gjort mig illiterat. Jag läser nästan ingenting på fritiden numer, bortsett från sommarloven. Jag orkar inte. Jag är textmätt. Jag surfar på nätet istället, läser bloggar, bakar och lagar mat om jag inte bara svimmar framför tv:n på kvällen vill säga. Trist men sant. Jag har en hel radda böcker som står och väntar på mig i hyllan. Jag längtar efter att få läsa dem men det känns långt till sommaren när man tittar ut på snön utanför köksfönstret...

No comments: