Monday, May 23, 2011

Lördagen i bilder

Lördagen bjöd på en tur till Flemingsberg där vi hämtade ut våra pass. Jag och en kompis har bokat in en Frankrikeresa i juni så det blev lite bråttomnär jag upptäckte att mitt pass visst hade gått ut 2 maj. Tyvärr var det inte så lätt att ansöka om pass som man kan tro. Passexpeditionen i Flempan krävde tre besök innan kön var så kort att det ens var lönt att ställa sig i den. Men nu är det alltså fixat.

På hemvägen åkte vi till Plantagen och shoppade blommor till balkongen som vi städade och skurade under lördagen. Två blodröda pelargoner, en lila surfinia, två krukor lavendel (en vanlig och en fjärilslavendel), en rosa och en vit tobaksblomma, timjan, persilja, mynta och citronmeliss fick följa med hem. Jag trodde nämligen att alla mina kryddväxter hade dött efter vinterns framfart. När jag kom hem upptäckte jag dock att det jag trodde var självsått ogräs i citronmelisskrukan faktiskt var citronmelissskott så nu har vi en hel del av den varan.

Lunchen blev enkel. En örtomelett toppad med räkorna som blev över från fredagens frosserier. Middagen blev också enklaste enkla -grillad korv med bröd. Tillredd på engångsgrill. Tyvärr tog det lite tid eftersom sambon,som var hungrig, glömde att läsa instruktionerna till grillen och tog inte av emballaget så syret ströps. Det tog ett tag innan jag upptäckte det och då hade allt tändpapper brunnit upp så vi fick kämpa lite innan det blev mat på bordet. Men den som väntar på något ott (eller två brända korvar) väntar ju alltid för länge. Mysigt var det i alla fall att ligga där utsträckta i gräset i majsolen och lata sig.





1 comment:

sören said...

Engångsgrillen brukar för det mesta bestå av en behållare av aluminium samt ett grillgaller. Grillkolen brukar vara indränkt med petroleumbaserad tändvätska. Över kolbädden ligger vanligtvis ett paraffinbehandlat läskpapper/trasa som är till för att fördela elden och för att antända tändvätskan (paraffinet). Ibland när tändvätskan har avdunstat så räcker läskpapperet inte till för antändningen. Det är inte till för att tända grillkolen och skall inte förväxlas med stearinbaserat tändpapper som ersätter tändvätskan. Sammantaget är hela produkten skadlig för miljön och bör därför ur miljösynpunkt ersättas av en mindre enkel grill, grillkol och ett petroleumfritt tändmedel.