Sunday, April 03, 2011

Mamma Mia! Hundar börja' tala mat!

Det är skönt med helg. Särskilt när veckorna bara verkar rusa förbi och man inte hinner med något annat än att äta, jobba och sova från måndag till fredag. På förra veckans meny stod hämtthai och korv (inte så mycket att blogga om faktiskt) och så det där godiskakorna jag slängde ihop förra helgen och som jag hade tänkt blogga om men inte hann blogga om. De är slut nu. Jag bloggade heller inte om de där goda nötkolabitarna jag gjorde som jag fick kasta bort, eftersom formarna från Lagerhaus inte var till för att tömma seg kolasås i. De var inte ett dugg vaxade så allt det gottiga fastnade i dem och de förföriska bitarna av kolaomsluten nöt var helt hopplösa att äta, gick inte att få ur formen. Men igår blev det lite riktig matlagning faktiskt och en för mig alldeles ny rätt även om jag har hört talas om den hela mitt liv - frikadeller i tomatsås.














Jag har aldrig lagat frikadeller tidigare och det finns säkert många synpunkter på hur och av vad de ska göras. Jag googlade i vanlig ordning ett recept och sedan kockade jag en egen variant. Från Kryddburken knyckte jag själva frikadellerna och sedan gjorde jag tomatsåsen efter eget huvud. Det tog lite tid men det var det värt. Både vi och vår middagsgäst smaskade belåtet i oss maten.

Frikadeller i tomatsås
ca 500 g blandfärs
1/2 gul lök
2 msk ströbröd
1 dl mjölk
vitpeppar
salt

Buljong:
2 l vatten
2 köttbuljongtärningar
en skvätt kalvfond

Lägg ströbrödet i en skål och slå över mjölken och blanda väl. Riv löken. Rör ned lök, färs och kryddor. Forma små köttbullar och koka dem sedan i koncentrerad buljong tills de är kokta, ca 4-5 minuter. Lägg åt sidan i en skål medan du gör tomatsåsen.





Tomatsåsen:
1/2 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 burkar skalade tomater + lite vatten
ca 1 dl rödvin
1 tsk oregano
1 kruka basilika
1 tsk flytande honung
1,5 dl grädde
svartpeppar
salt

Finhacka lök och vitlök. Fräs mjukt i olivolja. Slå på tomaterna och ev. också lite vatten. Späd med rödvinet.Låt det hela puttra under lock. Smula i oregano. Hacka basilikan och lägg hälften i grytan. Salta och runda av såsen med honung. Låt det hela puttra ett tag till innan du tar såsen av plattan och mixar den slät. Tillsätt resten av basilikan och slå även i grädden. Låt det hela bli varmt och småputtra ett litet tag innan du lägger i frikadellerna. Tajma detta med spaghettins koktid. Blanda frikadellerna och såsen med den kokta spaghettin och lägg upp på ett stort fat. Strö över finriven parmesanost och hackad persilja.

No comments: