Wednesday, April 20, 2011

Husmanskostryck

Igår fick jag ett ryck, ett husmanskostryck och lagade något jag inte har lagat på säkert sex år, pannbiff. Varför vet jag egentligen inte. Pannbiff är gott, relativt lättlagat och man känner sig huslig på något vis. Jag kände mig lite som en 50-talshemmafru där jag stod på min lediga dag iklädd blommig klänning och randigt förkläde och stekte biffar. Fast hemmafruns man var också hemma och rörde ihop smeten och kokade potatis. Lunchen intogs sedan i solen på balkongen och på maten drack vi kaffe och avrundade med mazarin.

Pannbiff med lök
1,5 dl mjölk
2-3 msk ströbröd
ca 400 g nötfärs
1 ägg
1 klyfta vitlök
salt
vitpeppar
svartpeppar

2 gula lökar
1,5 dl vatten
ev. 1 tsk soja

smör och matolja till stekning

Rör ihop ströbröd och mjölk och låt det svälla en stund. Rör ned köttfärsen. Blanda i ägg, vitlök och kryddor. Blanda smeten väl men rör inte för länge för då kan färsen bli torr. Forma biffar av färsen och stek dem på medelhögvärme i smör blandat med olja tills de har fått färg och är genomstekta. Lägg över biffarna i en ugnsfast form (om du vill varmhålla dem i ugn t.ex. annars går det bra med vilket sketet serveringsfat som helst).

Skiva löken tunt och bryn den i stekpannan tills den har fått fin färg. Slå på vattnet och ev.lite soja. Låt det hela reducera en aning. Lägg upp löken på biffarna och slå över skyn.
Servera med kokt potatis, inlagd gurka och lingonsylt.

No comments: