Sunday, April 03, 2011

Veckans middagar kirrade några dagar framöver














Ute duggar det småspik just nu. Himlen är så grå, så grå att man kan tro att någon har slängt en tung, våt yllefilt över den redan så grå betongförorten.

I förmiddags tog vi en promenad ut med Mälaren vid en badstrand inte så långt härifrån. Stranden låg övergiven och dimsjoken tjocka. Bara några enstaka motionärer och vi hade vågat sig ut. Vi klafsade över grässlätten intill viken och blickade ut på det grå vattnet och den likaledes grå himlen men det var vackert på något vis. Bakom dimman silade ett skirt ljus och luften var mild. Jag önskar att jag hade haft kameran med mig för plötsligt när jag stod där i den fuktkramade sanden kom jag och tänka på en roman jag tvingades läsa under min D-kurs i engelska - Weymouth Sands. Precis sådär vemodigt, fuktigt och stillsamt tänkte jag mig miljöerna i boken, trots att den utspelade utmed den engelska kusten.

Helt fel hade jag nog inte. När vi kom hem kurade vi ner oss i soffan och tittade på Harry Potter. Miljöerna där var minst lika färglösa och dystra som de har varit utanför knuten idag och när Harry, Hermione och Ron kravlade runt på den blåsiga stranden fnissade både sambon och jag av igenkänning. Scenen var som tagen från det övergivna badet!

Men åter till ämnet -vad gör man när regnet bara rullar ned för köksfönstret och horisonten försvinner i ett moln av grådimma? Man lagar mat för resten av veckan förstås! Först hade jag tänkt göra en tonfiskpaj med sardeller men det föll på att sardellerna var helt slut och det är de som ger pajen skjuts så istället fick det bli en paj på rivna rotfrukter och fetaost. Dessutom gjorde vi en enkel linsgryta eftersom sambon önskade detta. Inte mig emot. Alla hans föslag som inte innefattar korv eller havregrynsgröt välkomnas!

Rotfruktspaj
1 dl kesella (10 %)
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
50 g smör
Hacka ihop pajsklaet och grädda det i 200 grader tills det fått lite färg och satt sig en aning.

Fyllning:
5 mellanstora morötter
3 palsternackor
1 persiljerot
en bit rotselleri
en halv purjolök (eller mer om du har, uteslut då salladslök)
2 salladslökar
3 ägg
2 dl mjölk
ca 1 dl dill
salt
peppar
olivolja
1 pkt fetaost

Skala rotfrukterna och riv dem rättså grovt i matberedare. Strimla purjon och salladslöken fint. Fräs Rotfruktsrivet i lite olja i en stekpanna tills det har blivit lite mjukt. Slå eventuellt över lite vatten som du låter ånga bort. Vispa ut äggen med mjölken och rör ned dill, salt och svartpeppar. Blanda ned rotfruktrivet och purjochacket. Blanda väl. Smula hälften av fetaosten över pajskalet. Fyll på med hälften av rotfruktsfyllningen. Smula över ytterligare ost och slå på resten av fyllningen. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 30-40 minuter.

Linsgrytan är en enkel historia som jag lärt mig genom ett DN-recept trot jag. kryddorna väljer man själv men den lyckas nästan jämt när man kokar linser och tomater för sig och sedan rör ned lök-och kryddblandningen.


Linsgrytan
2 dl linser
1 burk skalade tomater (eller 3 färska hackade)
ca 2 dl vatten
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 femkronestor bit ingefära
0,5 chili
ca 3 msk matolja
några bitar ceylonkanel
ca 0,5 tsk spiskummin
0,5 tsk gurkmeja
0,5 tsk curry
ca 0,5 tsk bruna senapsfrön
ca 1 tsk kalonjifrön
5 kapslar kardemumma
1 grönsaksbuljongtärning
salt
peppar

Skölj linserna och håll dem tillsammans med tomaterna,som du klipper i mindre bitar, i en kastrull. Tillsätt vatten och låt puttra på låg värme under lock. Hacka löken, vitlöken, chilin och ingefäran. Fräs kryddor och hacket tillsammans tills löken är glansig. Blanda ned krydd-och lökblandningen i lins-och tomatröran och smula ned buljongen. Låt det hela koka ihop i ytterligare några minuter till dess att linserna är mjuka och smakerna gift sig. Smaka av med salt och peppar.

2 comments:

Metronyx said...

Åh jag tycker du är så duktig som lagar så mycket sund mat. Känner att jag har sviktat i den frågan allt för länge nu. Tänk att något så ständigt återkommande som måltider ska vara så knepiga att få ihop.

Fridolin said...

Ha ha, idag (när färdigmaten var slut) blev det donken så jag vet inte om det är helt sant....:)