Thursday, August 27, 2009

Raggmunk

Lagade husmansklassikern raggmunk häromdagen och det är verkligen gott och inte alls svårt att göra heller. Bildbevis blev det inga för i var väldigt hungriga...

Raggmunk 6-7 st
6 medelstora potatisar (vinterpotatis blir bäst)
2 ägg
2 dl vetemjöl
6-7 dl mjölk
salt
smör till stekning

Skala och riv potatisen grovt. Vispa ihop ägg och en deciliter mjöl. Rör ned en skvätt mjölk, runt 1 dl. Tillsätt resten av mjölet och vispa ihop till en klumpfri smet. Slå i ytterligare 5 dl mjölk. Rör ned potatsrivet. Blanda väl. hetta upp en stekpanna och lägg i en klick smör och låt den bli gyllenbrun. Slå i en dryg deciliter smet i pannan och stek raggmunkarna på medelvärme. Varmhåll i ugn medan du steker dem undan för undan. Servera med fläsk/knaperstekt bacon och lingon och rårivna morötter

Liten ändring: Om man är av sorten som inte gillar att skynda så rekommenderar jag att man börjar med smeten för att undvika att potatisen blir mörknar och blir grå och ful i väntan på att få komma ned i den. Det hände mig en gång när jag sölade lite för mycket.

2 comments:

Jonas L said...

Håller med dig raggmunk är en riktig husmansklassiker. För en tid sedan frågade jag dotra vad hon ville ha till kvällsmat och då svarade hon just raggmunk. Blev lite förvånad men tänkte att det borde vara som pannkakor med riven potatis i. Så jag köpte ägg, potatis och fläsk.
Jag tyckte att det blev super gott med lingonsylt, men det var nog inte riktigt vad Ellen hade tänkt sig. Kanske var det så att fläsk och raggmunk inte gifte sig med jordgubbssylten…

Anonymous said...

Raggmunk dä ä gött det. Fast idag blev det löksås te fläsket. Har iallafall plockat tio kg lingon i dag, så det ska väl räcka till några raggmunkar och lite köttbullar oxå, för till löksås vill ju ingen ha dem. Kram M