Tuesday, August 11, 2009

Enkel svartvinbärskaka














Detta är en enkel och väldigt god kaka som passar bra om man har en skvätt svarta vinbär som man vill göra något gott med. Svarta vinbär kan ju lätt bli lite sträva om de får dominera i en paj t.ex. men här känns syran bara uppfriskande. Att kakan är klar på en halvtimma gör ju inte helelr saken sämre...


Enkel svartvinbärskaka
2 ägg
2dl socker
2 dl vetemjöl
ca 1,5 dl svarta vinbär
ca 100 g smör att hyvla över

Värm ugnen till 175 grader. Vispa socker och ägg pösigt och rör ned mjölet. Häll upp smeten i en bröad, liten långpanna. Strö över bären. Hyvla smöret i tunna skivor med hjälp av en osthyvel och täck kakan med skivorna. Grädda kakan i 15-20 minuter och denhar fått färg och denär torr när man sticker i den. Kakan blir lite knäckig på ytan och mjukare undertill tack vare smöret. Jag strödde prälsocker över också men det var en dålig idé eftersom det hyvlade smöret blev så hett att sockret smälte och kakan blev lite blek.


6 comments:

moa said...

Ge mig!

Jonas L said...

Hehe, ser ut som om du har haft ett uppdämt behov att skriva lite. :-)
Jag lyckades hitta Tofu till pastan, som jag lagade på Luröturen. Får kanske skriva lite om utemat någon gång på min blogg.
//J

Fridolin said...

Ja det låg ju lite bilder på lut i kameran efter semestern liksom.

Skulle vara jättekul med lite utemat!

Anonymous said...

Tack för svartavinbärskake-receptet. Bakade den igår, men min kaka blev inte så snygg som Din. Kanske var det för jag bytte ut sv.vinbären mot blåbär.
GoS

Fridolin said...

Blåbär låter mums. Har inte lyckats plocka några i år och efter det att skolan började är det liksom fullt av andra blåbär att ta hand om...

Suss said...

Det här receptet går att ändra i det oändliga med olika bär och frukter. Jag gör 2½ sats till en långpanna. Då blir det kaka till många.
Brukar ta lite vaniljsocker i smeten och nu till äpplen tar jag kanel mellan äpplen och smörskivorna.

Tack för ett bra recept!