Wednesday, June 17, 2009

Skolavslutningen är förbi så nu kanske vi kan börja laga mat igen?

Utemiddagarna avlöste varandra i veckan som gick. Indiskt x 2 med kompisen som var på besök, fest på lokal med kollegorna, osv. Jag hjälpte visserligen svärföräldrarna med att fixa en studentmottagning i helgen men i hemmaköket har det inte hänt för mycket. Gjorde visserligen en halvlyckad wok med röd currypasta också men nu minns jag inte längre hur jag gjorde och den blev inte som jag hade tänkt mig så det receptet kan gärna få falla i glömska.

Däremot rekommenderar jag varmt kokt kronärtskocka till alla som tycker om att äta med fingrarna. Så värst mätt blir man kanske inte och det känns lite som slöseri att bara äta den nedre mjuka delen av bladen men det är gott och framförallt roligt att pilla med.















Så här gör du:
Koka upp rikligt med vatten och salta det rejält. Bryt oss skaftet på kronärtsskockan och skär av toppen samt eventuella taggar. De som kan det här på riktigt tycker antagligen att du nu ska binda skockan och hålla på men det lät jag helt sonika bli och kokade skockan helt enkelt i 40 minuter. Vet inte hur ett snöre ska göra mig gladare här men det finns säkert någon förklaring.

Slå av skockorna och servera med smör, flingsalt och citron. Ät genom att bryta bladen, doppa i smör och citro och dra av den köttiga delen längst ned på bladet med tänderna. När du ätit upp köttet från alla blad kommer du finna en platta täckt med skägg. Ta bort skägget och ät själva hjärtat. Det är hjärtat som anses vara den riktiga delikatessen.

Visste du förresten att -
Kronärtskockan är blomkorgen av en outslagen tistel?
Kronärtskocka lär vara stärkande för levern?

1 comment:

moa said...

Mja..jag är nog lite skeptisk. Tror bestämt att jag hellre gnager på en majskolv förstås. Snabbt och enkelt i micron..men bjud mig gärna på detta någon gång så jag får prova för själv lär jag aldrig tillaga det.