Sunday, June 21, 2009

Midsommarmat

Olycksaliga regnrapporter till trots blev midsommar-aftonen ändå ganska fin. Lunchen intogs på balkongen (med tak)och maten dukades upp på köksbordet. Det kom visserligen en rejäl skur på eftermiddagen men då hade mitt sällskap ändå bänkat sig i soffan för att se på fotboll(!) så själv passade jag på att ta en siesta...


Midsommarsill
Denna sill skymtas längst till höger på bilden och vi lagar den ibland flera gånger varje sommar efter mammas recept som jag tror att hon i sin tur plockat upp via en arbetskollega. Gott är det i alla fall.

3 burkar matjessill
2 gula lökar
2 äpplen
2 dl crème fraiche
2 dl gräddfil
hackad dill
Skala och hacka löken. Tärna äpplena fint. Lägg i en bunke tillsammans med gräddfil och crème fraiche. Låt matjessillen rinna av och blanda sedan sillen med de övriga ingredienseran. Blanda ned hackad dill. Undvik att röra för länge då detta gör crème fraichen lös. Servera med färskpotatis och en fräsch grönsallad.

Kall kräftpaj













Receptet till den här pajen tror jag kommer från mammas moster och mamma brukar laga den då och då. Tyvärr har jag aldrig skrivit ned receptet så jag lagade efter minnet. Det blev gott men inte riktigt samma sak för alla som känenr mig vet ju hur detminnet brukar vara... Jag tror att jag var lite snål med stenbitsromen kanske? Jag hade ju inga mängder riktigt. Här är hursomhelst min hemsnickrade version. Laga den i tid så att pajskalet hinner svalna ordentligt. Det gjorde nämligen inte mitt eftersom jag först på midsommaraftons förmiddag fick tag i osten som pajskalet skulle innehålla. Kräftpajen smaskade vi därför i oss på kvällen.

2 dl vetemjöl
1 dl fullkornsvetemjöl
1½ dl riven västerbottenost
2 msk vatten

Fyllning:
1 burk crème fraiche
1 burk röd stenbitsrom (ev. också ishavsrom?)
1 burk kräftstjärtar i spad
500 g oskalade räkor
1 klyfta vitlök
hackad dill
svartpeppar

Tina räkorna (gärna i kylskåp över natten) och skala dem. Hacka samman pajdegen och tryck ut den i en pajform. Bearbeta inte degen för länge, då blir pajdegen seg!
Låt kräftstjärtarna rinna av i en sil. Lägg crème fraiche, kräftstjärtar och dill i en bunke. Pressa ned vitlöken och mal över lite svartpeppar. Blanda men rör inte för länge eftersom crème fraichen då blir lös. Crème fraiche går ibland att vispa hård igen men det funkar inte med kräftstjärtar i (jag har försökt). Garnera med de skalade räkorna och några dillkvistar.

Snabbakad midsommartårta













Grunden till den här tårtan är en mazarinbotten som Leila Lindholm står bakom. Jag tror att hennes tårta täcktes av allsköns frukter men är det midsommar så ska det ju vara svenska jordgubbar tycker jag, så så fick det bli.
Mazarinbotten
150 g mjukt smör
300 g mandelmassa
3 ägg
0,5 dl vetemjöl
smör till formen
mandelspån till formen

Topping:
2 dl löst vispad grädde
1 liter söta jordgubbar

Smörj en form med löstagbar botten och "bröa" med mandelspån. Riv mandelmassa i en skål. Tillsätt smör, vispa tills det blir krämigt. Tillsätt ett ägg i taget och rör till sist i mjölet för hand. Grädda i ugnen i 175 grader (varmluft) i 20-25 grader och låt sedan svalna. (Jag har inte varmluftsugn så jag höjde värmen en aning.)

När kakan har svalnat garnerar du den med rikligt med grädde och färska jordgubbar.

Tips! Om smöret inte har mjuknat kan man riva ned det precis som mandelmassan i skålen, då mjuknar det snabbare sedan och det går snabbt att få en krämig smet.

No comments: