Tuesday, April 08, 2008

Två snabba luncher

Den ena rätten härnedan är egentligen inte alls något recept och bör heller inte omnämnas för sin fantastiska smak. Fabriksfabricerade färdigvårrullar som värms i ugnen är inte så upphetsande men jag tyckte på något sätt att de var vackra där de låg i solskenet med sitt rödkålssällskap så de fick vara med ändå. Tvåan är dock en anrättning men en väldigt enkel sådan som mättar bra. Jag misstänker att jag skulle få stora plus från GI- anhängarna här för det låga kolhydratsinnehållet men detta är inget annat än ett utslag för att jag var för lat för att koka pasta till. Jag tror annars att pasta eller möjigen bulgur skulle passa bra till sardinfräset.















Sardinfräs med kokta ägg
2 ägg
1 brk sardiner i olja
1 stor klyfta vitlök
1 näve frysta haricots verts
1 tomat
svartpeppar
flingsalt

Börja med att koka äggen. Jag gillar mina hårdkokta så jag kokar dem i en 7-8 minuter eller så men det är ju en smaksak. Koka under tiden bönorna i saltat vatten eller om du är lika lat som mig eller bara har bråttom -koka dem i micron! Se bara till att de får behålla sitt tuggmotstånd. Hacka vitlöken under tiden och tärna tomaterna rätt så grovt. Stek sardinerna i sin egen olja i en stekpanna tillsammans med den hackade vitlöken. När de börjar få lite färg tillsätter du de kokta bönorna och tomaterna. Fräs under omrörning. Tomaterna ska bara precis mjukna lite grann och bönorna ska ha kvar lite spänst. Krydda genom att dra några varv med pepparkvarnen och smula över lite flingsalt. Servera tillsammans med äggen och gärna med en fräsch sallad vid sidan av. Det ser kanske inte så aptitligt ut nu eftersom sardinerna har en tendens att falla sönder men smaken kommer att övertyga dig. Dessutom känner man sig väldigt hälsosam efter att man har ätit detta. Tänk också på att sardiner innehåller fettsyran omega 3 som är bra för både kroppen och inte minst knoppen.

No comments: