Thursday, July 05, 2007

Pain au chocolat à la Leila














Upptäckte för ett tag sedan programmet Leila bakar på TV4+, ett program som man omöjligt kan titta på utan att få lust att-just det- baka. I förra veckan var det franskt tema och då bakade Leila en variant på det franska frukostbröd (eller bakverket snarare)pain au chocolat och det receptet kunde ju inte en gammal frankofil mottå att testa. Tyvärr är jag både snål och har teflonminne vilket renderade i att jag fick gå tre gånger till affären innan jag kunde göra verklighet av mina planer. igår glömde jag att bröden skulle fyllas med nutella men kom ihåg övriga ingredienser. Idag gick jag ned för att köpa nutella men då hasselnötsmassan som stod bredvid ("God att använda till bakverk och desserter") var hela tio kronor billigare lät jag snålheten bedra visheten och köpte en sådan burk istället bara för att upptäcka att det inte alls var samma sak som nutella utan snarare en crunchy kräm som påminner om den där nötcrèmen som såldes som godis i vita, platta påsar för 1 kr styck när man var liten. Inte så lite irriterad fick jag alltså gå till affären igen och införskaffa en burk av den äkta varan som nu hade visat sig bli en RIKTIGT dyr historia om jag nu tyckte att den var det innan. Nu står i alla fall resultatet här och svalnar och de ser faktiskt aptitliga ut men jag ska försöka hålla mig till sambon kommer hem och ta en fika då...Och ja just det om någon är intresserad av hur man gör så finns receptet här

No comments: