Friday, July 20, 2007

Kolossala kantareller














Jag har jobbat mycket det senaste men i förra veckan hanns även lite svampplockning med. Jag gillar svampplockning. Det är något meditativt över att smyg omkring i mossan och leta efter de glatt gula hattarna. Tyvärr brukar det oftast visa sig vara små gula löv man ser men den här gången hade jag ovanlgi tur. jag traskade bara på måfå in i de sörmländska skogarna vid svärföräldrarnas lantställe där jag aldrig plockat svamp förr och sprang på en liten glänta med gigantiska kantareller. Jag har aldrig tidigare plokat så stora kantareller. Flera stycken var 8 cm höga och hatten nästan lika bred! Dessutom växte de i klunga så på mindre än femton minuter hade jag fyllt halva svampkorgen! Nu gäller det bara att komma på vad man ska göra för smaskigt med härligheterna men det är nog ganska lätt. Smörstekta kantareller på toast är ju en riktig delikatess.

No comments: