Tuesday, June 11, 2013

På vift i södra förorten

Igår hade vi en härlig dag. Solen lyste och det var riktigt sommarvarmt ute. Efter att ha frukosterat på den hembakta och förträffliga limpan (sommarlivets limpa efter Anna Bergenströms recept) begav vi oss en kort sväng till Lindex i Skärholmen för att köpa babymössor. Jag har nämligen hört att de är känsliga om öronen de små liven när de är nybakade så även om det är varmt och skönt är det ju bäst att vara förberedd. Det blev en miniliten hätta i vitt och en lite större med båtar i rött och blått på som kommer passa finfint till de randiga bodysarna (hopplöst ord att böja bra på svenska, body/bodies > bodiesarna?) jag köpt tidigare.















Därefter tog vi en tur till en liten plantskola i närheten av Fittja men värmen i bilen och lunchungrigheten gjorde att vi tog beslutet att åka och äta och sen åka tillbaks istället för att låta blommorna stå i en överhettad bil.

Planen var först att äta något på Röda Cafét precis intill men de hade bara mackor och sallader och vi (läs min sambo) ville gärna ha riktig mat, dvs. ordentliga portioner tillagad mat så vi styrde om kosan till Mångkulturellt centrum i Fittja.

Förutom att inhysa just ett mångkulturellt centrum så har de en fin restaurang "Tavernan" där man kan äta vegetariska rätter med inspiration från hela världen. Igår, på tisdagen, var det mezebuffé som serverades och vilken buffé sen! Bordet dignade av vackert upplagda sallader av kryddat ris, gyllene bulgur, potatis, pasta, allsköns grönsaker och bönor. Det fanns också en varm soppa att inleda med och så det jag älskar- hembakt bröd, röror och oliver. Vi åt och njöt länge och avslutade sedan med att ta en glass i solen vid Fittjabadet och jag lyckades t.o.m. få lite solbränna på armarna.















Sen var det dags att åka hem men eftersom vägen hem går precis utmed Erikshjälpen så kunde jag ju inte låta bli att göra ett stopp där med. Men då var sambon trött och behövde vila så han hängde kvar i i bilen och lyssnade på radion medan jag strosade runt därinne och tittade på blommiga porslinskoppar, tyger, babykläder och böcker. Jag fyndade för 100 riksdaler men kände mig rik när jag gick ut. Måste vara någon jägargen som kickar igång när man handlar second hand eller går på loppis...



















Med mig fick jag en lantlig duk i vitt, rosa och blått (som påminde mig om något vi haft hemma när vi var små och som kommer passa perfekt den dagen vi köper ett eget litet torp), en smörblommemönstrad gardin (som visserligen inte passar något fönster just nu men för 20 kr kändes den ändå som ett kap och kanske blir den något annat någon dag), ett småblommigt bäckeböljapåslakan till Pyret, två romaner: Mons Kallentofts "Vårlik" och Paul Austers "The Brooklyn Follies"och dessutom sagoboken "John Bauers Sagovärld"(som kanske kommer läsas, kanske kommer att bli slaktad för sina vackra bilders skull).

Som ni hör var det ju en riktigt humörhöjande förmiddag men sen fick jag lov att gå hem och lägga mig på sängen för det finns en gräns för hur mycket kul gravida kvinnor orkar med i ett svep. Några plantor blev det förresten inte för dem glömde jag bort rusig av mina second hand fynd...

No comments: