Tuesday, June 11, 2013

Swedish Grace Kronax - en ny förtjusande bekantskap















Vi började ju samla på delar till Swedish Grace och önskade oss mest det i julklapp förra året. Det är en väldigt tjusig servis som känns både traditionell men funkar ändå till modern stil tycker jag och färgerna är superfina och pastelliga (utom hav då kanske men just nyansen hav önskade vi oss heller inte). Just nu har vi en full uppsättning mattallrikar, fyra små assietter och två stora assietter. Alla i vitt. Det kändes mest praktiskt så då man istället kan variera färgen på duken och servetterna om man vill duka fint. eller bryta av med udda assietter t.ex. Däremot har vi de små skålarna i olika färger och de djupa tallrikarna i färgen is och jag älskar dem!

Kanske är det därför inte så förvånande att jag alltid varit så svag för den här koppen som stått i svärföräldrarnas köksskåp. Den är nätt, har vacker form och den har Swedish Graces karaktäristiska reliefmönster OCH en vacker dekor av stiliserade blommor i gråblått. Jag tycker den är så söt! Så söt att svärmor gav bort den till mig så nu har jag ju ett nytt projekt - att jaga tag i en uppsättning tekoppar med samma dekor.  Hittills har jag aldrig lyckats hitta någon på loppis trots att jag hållit korpgluggarna öppna men - skam den som ger sig. Jag har ju i alla fall en, om än en lite kantstött en.

No comments: