Tuesday, June 11, 2013

Bullbak















Den 29 maj kände jag mig otroligt trött och samtidigt så rastlös att jagbara var tvungen att göra något. Jag hade skrivit en lång lista av saker att göra inför förlossningen: städa lägenheten, laga storkok och frysa in så att vi skulle ha mat när vi kom hem, fixa växter till balkongen och plantera dem. Projekt fanns det gott om men ingen lust riktigt. Förutom till att baka bullar. Snäckor närmare bestämt.

Jag har försökt baka snäckor en gång tidigare, istället för de sedvanliga snurrorna som jag brukar göra, och då blev jag så irriterad på att det inte gick bra att jag i alla fall bakade ut dem till snurror till slut. Men - skam den som ger sig för snäckor ser ju mycket finare ut, eller hur?






Jag letade runt på nätet efter det optimala receptet och fastnade för ett där man skulle använda osmält smör i degen för att de skulle bli saftigare, vilket jag tyckte lät intressant och ville testa. Bullarna blev verkligen goda men om de blev så mycket saftigare än mina vanliga snurror vet jag inte. Däremot satte  det fart på den andra bullen i ugnen. Klockan två på natten gick vattnet...

No comments: