Saturday, February 11, 2012

Trött på rött

Förra helgen tog jag också tag i projekt "byt stil i köket". Projektet har grott i mitt huvud ganska länge och jag har velat fram och tillbaka. Stilschizad som jag är har jag varit inne på alla möjliga varianter men jag insåg till sist att jag just nu är lite trött på rött och retromönster. Inte så att jag inte gillar det, tvärtom men jag känner en viss mättnad just nu och vill ha lite lugnare färger. Kanske har jag blivit smittad av vitfärgsjukan just som den verkar vara nere för räkning men jag kände att jag längtade efter mer jordiga nyanser. Kanske är det min vurm för allt franskt som slår igenom, lite slitet och sobert känns mer Frankrike för mig än klatschiga färger (även om allt japanskt och just färgstarkt verkade ha hög trendfaktor La France när vi var där). Eller så är det helt enkelt så att jag behöver lugn och ro på alla plan jag kan få det när stressen grasserar runtomkring mig...



Burkarna med röda locken fick hursomhelst byta plats med de mer neutrala som stod i skåpen och innehållet får vara färggivare istället. Gardinerna byttes ut mot fuskhissgardiner från Hemtex (79 spänn /st!) och mina nya krukor fick ta plats i fönstret invid min blåa balkongkruka. Och min kära Taikaburk från Iittala fick en inta en mer framträdande plats i kökshyllan. En lite gulnad tavla med Katarina kyrka fick också flytta in i köket och jag känner mig nöjd. Nu återstår dock bara ett problem och det är att sy om gardin nummer två så att det passar vårt dvärgfönster à 70 cm bredd. Vet inte riktigt hur jag gör det så att det blir snyggt men det får väl bli denna helgens projekt- om jag orkar. Det känns som att det kan bli trixigt att få det snyggt men skam den som ger sig!






No comments: