Saturday, December 31, 2011

Rotsaker i thaibuljong och grönkålsquesadilla


Nu verkar det kanske som om jag lagar samma soppa hela tiden men det har faktiskt flutit lite tid emellan. Efter julens festande är det lätt att känna sig lite däst och man blir sugen på något lättare. Rätt ofta finns det också annan "vanlig" mat som glömts bort i kylen. Vi hade t.ex. en massa rotfrukter som började se lite trista ut. Nu menar jag självklart inte att man ska äta rutten mat men vi slänger en massa mat i onödan i västvärlden, vårt hushåll inräknat.

Kålroten, vitkålen och rotsellerin såg inte jätteaptitliga ut igår men efter lite skalning och hyfsning av det utåtliggande lagren visade de sig vara friska och fräscha inuti. Jag kokade upp en thaibuljong (precis som till nudelsoppan) ca 10-15 min medan sambon skalade och rev grönsakerna i matberedaren. Sedan pytsade jag helt enkelt ned rotsakerna och lät dem koka tills det blivit något mjuka men ändå hade tuggmotstånd, kanske en 15 min, (det där är ju förstås en smaksak vill man ha dem genomkokta så kokar man dem längre förstås) och sedan var soppan klar att servera. Plocka bara ut citrongräset ur soppan. Vill man kan man ju också koka ihop buljongen på egen hand en liten längre stund och sedan sila av den innan man lägger i grönsakerna så slipper man ju vitlökshack, kaffirlimblad och citrongrässtjälkar.

Jag var verkligen restdrottningen igår. Vi hade några tortillabröd och riven mozzarella över sedan vi gjorde fuskpizza häromkvällen (fuskpizza= pizza på tortillabröd). Detta fick nu bli tilltugg till rotsakssoppan, nämligen grönkålsquesadillan som ni ser till höger. Eftersom vi hade ett knippe grönkål i kylen som började bli lite gult i kanterna strimlade jag (den fina) grönkålen och lade den som fyllning tillsammans med mozzarellan mellan två tortillabröd och sedan penslade jag översta lagret lätt med lite olivolja och strödde på lite havssalt. Det blev överraskande gott faktiskt.

No comments: