Tuesday, November 22, 2011

Bulgursallad med ugnstekt rotfruktsfräs

Så här års är det bra pris på rotfrukter så vi har köpt på oss en massa morötter och vitkål. Igår blev det därför en lättfixad sallad till middag. Matambitionerna är inte så höga när man inte mår så bra men det här är så enkelt att minsta barnunge klarar av det. Helveggo dessutom och med lite juliga inslag.

Har jag sagt att jag inte gillar frukt i maten förresten? Glöm det. Jag har ändrat mig. Men det måste vara rätt sorts frukt.



Bulgursallad med ugnsstekt rotfruktsfräs
1,5 dl bulgur
3 dl vatten
1 msk tomatpuré
lite salt

2 mellanstora morötter
ett halvt (litet) kålhuvud
2 klyftor vitlök
en näve russin
en näve hasselnötter
olivolja
rejält med spiskummin
lite curry
lite chilipeppar
lite kanel
svartpeppar
salt

ca 1 dl hackad persilja
ett halvt granatäpple
saft av citron efter smak

Skala och ansa rotsakerna. Strimla vitkålen. Skär morötterna i slantar på snedden. Skiva vitlöken tunt. Lägg alltsammans i en ugnsfast form. Strö över kryddorna och ringla över olivoljan. Blanda väl med händerna - eller med något annat om du inte gillar det.  Rör ned russinen. Stek i ugnen i 200 grader i ca 15-20 min. Rör om ett par gånger under stektiden så att inte kålen blir svart. Släng i nötterna när det har gått ca 10 minuter.

Koka under tiden bulguren med tomatpuré i vattnet. Koka på låg värme utan lock. Blanda sedan bulgur och grönsaksfräset tillsammans i ett stort serveringsfat. Rör ned hackad persilja. Pressa över saften och kärnorna från ett granatäpple. Pressa ev. också över lite citron.




No comments: