Sunday, November 21, 2010

Pretzels und apfelstrudel














Första veckan i november hade vi också en något försenad Oktoberfest på jobebt. Jag var med och arrangerade och hade därför tagit på mig den -skulle det visa sig- otacksamma uppgiften att baka pretzels till kalaset.

Pretzels är inget du bakar i en hast kan jag säga. En halv söndag gick åt till att få ordning på fanskapen. Först jäste degen över, sedan när jag skulle rulla till kringlorna var degen så elastisk att de hela tiden drog ihop sig. De blev därför inte så stora. När man bakat ut kringlorna skulle man koka dem i vatten och bikarbonat som tydligen skulle göra dem knapriga och bruna på ytan. Jag som redan haft ett helvete med att få kringlorna att få fin form lyckades så klart tappa ned dem i grytan lite ovarsamt ungefär varannan gång så det blev ju inte precis världens vackraste kringlor det kan jag inte påstå ens med bästa vilja i världen. Nybakta var de riktigt goda fast jag var ju tvungen att frysa dem till festen så så mycket smaka fick vi ju inte göra. Min kollega, som också bakat en sats fast efter ett annat recept, som innehöll kaustiksoda (!) istället för bikarbonat, värmde alla kringlor vi gjort men det blev många över och de var ju bara att slänga för efter frysning, värmning och en dag i påse var de mer tjänliga som tandutdragningsverktyg än som bröd. Jag kommer inte baka pretzels på länge. Men för er som känner er hågade finsn receptet jag använde här: Pretzel.

Fuskig apfelstrudel
Jag bakade även en fuskapfelstrudel av filodeg och äpplen som jag hade hemma. Jag penslade helt enkelt fyra plattor filodeg med smör och lade p åvarandra. Sedan hackade jag ihop äpplen och hasselnötter och blandade med lite farinsocker och mycket kanel. Detta lade jag i mitten av degen och fördelade ca 75 g smör i bitar över fyllningen innan jag rullade ihop den till en strudel och gräddade i ugnen tills äpplena var mjuka och strudeln fått färg. Det blev supergott med en klick vanliljglass till.

No comments: