Saturday, April 04, 2009

Sauerkraut, choucroute, kapusta, surkål














Kärt barn har många namn men eftersom man är feg tog det ett tag innan jag vågade köpa hem surkål. Det lär nog dröja många år (om någonsin) innan jag får för mig att laga den från scratch för hur ska vanligt folk i förorten få tag i vassle i förorten? Tursamt nog bor vi i ett invandrartätt område och eftersom polackerna tydligen gillar kapusta går det lätt att få tag på surkål i vårt lokala centrum.

Surkål är stärkande för immunförsvaret sägs det och mjölksyrningen gör att en massa nyttiga vitaminer och antioxidanter bevaras. Doften kan nog för den ovane vara en aning avskräckande. Själv tycker jag, bondunge som jag är, att den i den närmaste doftar som färskt ensilage. Tycker man att smaken är för skarp kan man skölja kålen en aning, eller värma den då blir den också mildare i smaken. Tillsätt gärna lite kummin. Det fräschar upp smaken. De färdiga inläggningarna innehåller ibland detta detta redan från början. Är surkålen som syrligt tillbehör till stekt korv eller gör en smaskig sallad. Ovan följer ett recept på en gulaschgryta med surkål som värmer gott när vädret är trist, grått och blåsigt.

2 comments:

Anonymous said...

har du helt gått igång på surkål eller ska du försöka få Hasse att börja äta hos er för jämnan? Ha det gott. Ses snart. Batitta

moa said...

hmm..jag som trodde surkål var lite som pizzasallad. Ensilage kan jag nog leva utan förstås.