Saturday, April 04, 2009

Bönbiffar och lite annat smått och gott














Jag tror att jag redan har bloggat om de flesta beståndsdelarna i den här måltiden men så här såg det ut på vårt middagsbord i söndags kväll. Kalla det kylskåpsrensing om du vill, jag kallar det att göra en Boris-Möller.

Jan-Boris Möller åkte på nittiotalet omkring och dök upp som gubben i lådan hos en drös kända svenskar som fick visa upp sina kylskåp i befintligt skick och sporten var att kocken skulle tillreda något av det som fanns där i. En riktig utmaning fick han sig väl hemma hos Dr Alban som hade muffins och senap hemma om jag inte minns fel. Fast det är ju mycket möjligt att jag gör för det var ju några år sedan jag såg programmet...

Hursomhelst var detta resultatet av att ta vad man haver. Bönorna kokade jag på visserligen på förmiddagen och tillagade efter följande recept. men tillbehören kom till av sådant som låg i kylen och ville bli uppätet. Lite paprika och fetaostrester blev en smarrigt grönsakstillbehör. Lite blomkål blev en knaprig sallad och så vidare. Jag nöjer mig med att blogga om paprikasalladen eftersom den är ett gott tillbehör även till grillat kött eller fisk.

Ljummen paprikasallad
1 röd paprika
1 klyfta vitlök
1 msk olivolja
svartpeppar

50 g fetaost
färsk timjan

Skär paprikan i grova strimlor. Hacka vitlöken fint.Ringla över olivolja och mal över lite svartpeppar. Baka det hela i ugn i 225 grader till dess att den är mjuk och har fått en aning färg. Smula över fetaost och strö över ltie timajn vid serveringen.

No comments: