Sunday, February 08, 2009

Bai horapa - Söt basilika














Bai horapa eller Sweet Basil som den också kallas på engelska är en asiatisk ört som används flitigt i det thailändska köket. Örten smakar av både basilika och lakrits och piggar upp alltifrån grytor till sallader. Den ger helt enkelt den där smakbrytningen som är det där lilla extra. Örten finns att köpa i affärer som säljer asiatiska livsmedel och brukar då säljas i rätt rejäla buntar.














Den här currygrytan som jag bloggat om tidigare blir oemotståndligt god med en näve thaibasilika i såsen. Pröva själv men tänk på att skölja den väl före användning! Basilikan går bra att frysa in om man inte gör av med allt på en gång.

2 comments:

Anonymous said...

Hej kusinbarnet, jag ser att du liksom jag har en passion för kyckling. Även jag har fått ”Portugisisk krydda” av din mor. Jag gjorde en betydligt enklare variant av kycklinggryta än din, jag gillade den men min åttaåriga dotter tyckte att den var för stark…
Har under de senaste dagarna, trots min ålder, funderat på att skaffa mig en egen blogg, men då får det nog bli inriktning på mitt kajakpaddlande och kanske lite friluftsmat. Ha det gott /Jonas

Fridolin said...

Hej hej! Kul att du har hittat (med hjälp av djungeltelegrafen får man förmoda). Friluftsmat låter spännande men kajakpaddling är jag alldeles för harig för. Fast läsa om det skulle jag ju våga så börja blogga vettja! Hoppas ni har det gott och att barnet har återhämtat sig från kryddchocken! :)