Tuesday, February 24, 2009

Skåpmat...

Man kan lugnt konstatera att jag är bättre på att fota maten jag lagar än att blogga omden. Kameran är åter fylld med bilder av rätter jag itne hunnit blogga om men här kommer en liten exposé över maten som legat i kameran ett tag. Enjoy!













1. Snabbmat! Ricottafyllda tortellini med ruccola och körsbärstomater. jag brukar riva ner lite parmesan och finhackad vitlök innan jag dressar pastan med lite olivolja och kryddar med svartpeppar och flingsalt. Funkar på annan pasta också.













2. Långkok. Persiskt ris kräver lite pyssel men är väl värt besväret.Kycklignen kryddade jag efter maria Masoomis recept som jag bloggat om tidigare. suveränt gott!














3. Hälsotips! Baka valfria grönsaker i ugn,blanda med en burk avsköljda och avrunna kikärtor och servera med en enkel yoghurtsås. På bilden ser vi morötter, rödbetor, potatis, lök och broccoli (som först kokats en aning). Yoghurtsåsen rör du lätt ihop av turkisk yoghurt en rejäl dos sweetchilisås , en pressad vitlöksklyfta och ev. lite torkad basilika.














4. Gröna plättar Lite grönare, lite nyttigare. Receptet till de här plättarna hittade jag efter mycket googlande på en sajt för vegetarianer. Plättarna påminner väldigt mycket om dem man kunde äta som sopptillbehör på den vegetariska restaurangen Örtagården och de smakar lika sött och gott som vanliga plättar.
Snabbmat 2 Bulgur kokt med lantbuljong och tomatpuré får mer smak och ser roligare ut. Koka lite broccolibuketter och servera med färdiggrillade revbensspjäll.

No comments: