Monday, January 05, 2009

Köttfärssås utan köttfärs

Den här rätten kom till i ett försök att göra en grön variant av köttfärssås. Från början hade jag tänkt använda quorn men jag ångrade mig när jag såg prislappen i butiken. Quorn är sjukt dyrt! Dessutom tycker jag inte med bästa vilja i världen att pressat mycelium (svamptrådar) låter aptitretande. Däremot har quorn ett trevligt tuggmotstånd, kalla det "köttigt" om du vill, men ibland saknar jag just just det i vegetarisk mat. Jag valde därför att tillsätta lite korngryn i såsen istället.

Korngrynen suger åt sig smakerna från såsen och ger en liknande konsistens som färs. Ur miljösynpunkt är de bra också då det kan tillverkas av svenskodlat korn. Korngrynen innehåller relativt mycket protein - 9,2g/100g att jämföra med linser som innehåller 7,8g/100g. (Quorn 14 g/100g.) Korngrynen är dessutom fettsnåla fast de innehåller rätt mycket kolhydrater om man nu bryr sig om sånt. Siffrorna hittar ni på www.miljomat.se och www.quorn.se

Reultatet då? Jo, inte alls så dumt får jag säga. Det smakade väldigt köttfärssåsigt och sambon som annars helst föredrar kött tog om och det är väl det bästa betyget.

Köttfärssås utan köttfärs
1 liten gul lök
ca 50 g rotselleri
1 medelstor morot
1 tsk hackad chili
1 burk krossade tomater
2 klyftor vitlök
2 tsk basilika
1 tsk oregano
½ tsk paprikapulver
1 krm chilipulver
1 grönsaksbuljongtärning
knappt 1 tsk råsocker
1½ dl kokta gröna linser (hemkokta eller på burk)
1 dl kokta korngryn
ca 3 dl vatten
½ tärnad paprika
svartpeppar efter smak
flingsalt efter smak

Om du väljer hemkokta liner krävs det lite förberedelser. Lägg i så fall linserna i blöt i ca 30 minuter (eller längre). Då förkortas koktiden och de håller ihop bättre och de blir mer lättsmälta. Koka dem på låg värme i osaltat vatten, tar ca 20 minuter. Koka korngrynen i saltat vatten i ca 10 minuter, slå av dem och låt dem seedan koka färdigt i såsen.

Skala rotsakerna. Hacka löken fint. Riv moroten och skär rotsellerin i fina tärningar. Finhacka chilin. Fräs sedan lök, morot, rotselelri och chili i olivolja tills löken blivit genomskinlig och glansig. Slå på tomatkross och pressa i vitlöken. Smula över buljongtärningen och tillsätt kryddorna och sockret. Rör ned linser och korngryn i såsen och låt det hela långsamt puttra i ca 20 minuter. Späd med jämna mellanrum med vatten om såsen ser ut att bli tjock. Eventuellt behövs inte allt vatten. Tärna paprikan och tillsätt även denna. Låt det hela puttra i ytterligare 5-10 minuter. Servera nykokt pasta och färskriven parmesan.

1 comment:

moa said...

jaadu syster kaninmat, gott ser det ut men det lät väldigt omständigt.köttfärssås är ju snabbt och enkelt i min värld..
jag får spara den upplevelsen tills du lagar den åt mig:)