Monday, November 10, 2008

Enkel rödbetsgryta

Surfade runt efter någon typ av gryta med rödbetor i eftersom vi fått ca 2 kg rödbetor av en vän som odlar själv. Jag hade varken tid eller lust att koka lag och rengöra burkar för inläggningar och rödbetor är faktiskt godast färska så jag ville hitta på något kul med dem helt enkelt. Efter lite letande hittade jag ett grytrecept på DN innehållande just rödbetor. Jag tror receptet hette "indisk rödbetsgryta" men kryddningen var så mesig (1 tsk spiskummin och lite cayennepeppar) att jag lade till lite vitlök, färskriven ingefära, ett uns gurkmeja, en aning curry och mer spiskummin och chilipulver. Det blev ändå inte särskilt starkt utan rätt trevligt med mjuka spiskumminstoner som blandade sig med röbetans murriga jordighet. Fast det var ändå något som fattades och när jag smakade en tugga tillsammans med lite spiskumminkryddad yoghurt så förstod jag vad det var. Syra! Pressa i lite citron också om ni gör den här rätten så ska ni se att det bir mycket roligare!Är man väldigt hungrig kan man med fördel låta en burk kikärtor eller linser koka med så blir det matigare.

Enkel rödbetsgryta 2 p
1 stor gul lök
300 g rödbetor
1 brk krossade tomater
1 dl vatten
1 klyfta vitlök
1 bit ingefära (stor som en tumnagel ungefär)
2-3 tsk hel spiskummin
½ tsk gurkmeja
½ tsk curry
1 krm starkt chilipulver
1 krm cayennepeppar
salt
någon matsked citronsaft
3 msk matolja
Skala rödbetorna och tärna dem till små kuber. Riv ingefäran. Hacka vitlöken. Hacka löken grovt. Fräs kryddorna i rikligt med olja. Slå i löken och fräs till den har blivit glansig och genomskinlig. Tillsätt rödbetskuberna och tomatkrosset. Låt det hela koka i 20 -30 minuter (stick i rödbetorna om du är osäker). Smaka av med salt och citronsaft. Servera med basmatiris, sllad och en enkel yoghurtsås med spiskummin och salt. Grädda gärna papadams också och servera med chutney och/eller pickle innan maten. Jag köper Santa Marias färdiga papadams som man bara penslar med lite olja och slänger in i ugnen. Väldigt gott och lite festligt i all sin enkelhet.

No comments: