Sunday, March 11, 2007

Knäckiga kakor i kvadrat

Igår fick jag ett kakbaksryck. Sedan jag började min praktik vaknar jag tidigt om mornarna-även om lördagarna- så jag tänkte varför inte använda tiden till något nyttigt? Jag har länge gått runt och tänkt på att göra en ny sats att de försvinnande goda solroskakorna som finns med i "Två systrars söta", så igår gjorde jag slag i saken och bakade tre plåtar av de vaniljdoftande och knäckiga kakorna. Och de är verkligen fantastiska! Lätta att baka och försvinner med förbluffande fart om man lämnar kakburken öppen...Därefter bakade jag en av sambons favoritkakor, toscakaka. Eftersom jag var för lat för att skålla och hacka mandeln som sig bör blandade jag mandelspån och solroskärnor i toscasmeten (hade inte tillräckligt med mandelspån) men jag måste säga att antingen eller blir bäst. Solrosfrön i smeten är jättegott om ni inte har provat det tidigare! Framförallt är det allergikervänligt.

No comments: