Sunday, March 18, 2012

Vad sägs om lite äckelsallad?

Canellibönor, citronsaft, koriander, perislja och salt


Jag öppnade en burk bönor lite ogenomtänkt här (det var faktiskt samma vecka som vi gjorde vårrullarna). Sen kom jag på att jag inte alls ville använda bönorna som jag från början hade tänkt så jag gjorde en sallad på dem. Inget konstigt alls. Jag mixade koriander- och persiljeblad tillsammans med citronsaft, salt och olivolja till en delikat dressing och rörde ner bönorna i den och tänkte att det var bra att ha en bönsallad att ta av i veckan när man inte alltid orkar vara så ambitiös med just grönsakerna.

Vi hade salladen och vi åt av den också men det var bara hälften som gick åt ungefär. Sedan glömde vi bort den längst inne i kylen någonstans. Under sportlovsveckan när jag hade lite mer tid än vanligtvis undrade jag vad det var som luktade så illa i kylen. Inte hade väl vi köpt några stinkande ostar?

Nä, det hade vi inte men däremot hade vi lyckats odla fram ett helt landskap under plastfolien! Rätt äckligt men på något sätt också fascinerande och faktiskt (om man bortser från lukten) rätt vacker skapelse som jag nu ämnar publicera även om det innebär risk för att ingen någonsin kommer att våga äta hos oss igen...

Några veckor senare

2 comments:

Jul i Laloland said...

Rätt snyggt ändå ... som avatar i kylen liksom

Fridolin said...

Eller hur? Jag tänker på korallrev och månlandskap men det är kanske mest för att jag vill förtränga vår bristande kylskåpshygien...;)