Friday, September 01, 2006

Tapenade



I början av bloggandet lovade jag ju att jag skulle blogga om något som ligger mig varmt om hjärtat (och i sinom tid runt magen antagligen), nämligen mat. Det har det hittills inte blivit så mycket av men det ska det bli ändring på! Först ut är ett recept som kanske inte är så mättande i sig men väldigt gott och användbart till lite av varje, närmare bestämt tapenade. Jag gillar att äta tapenade till fisk och det passar väldigt bra till ägg. Men det är ju också gott att äta bara med en god bit bröd eller som man gör i Frankrike till "crudités",dvs råa grönsaker. När jag gjorde tapenade första gången använde jag mig av Marilyn Brights "Provence" (en kokbok i fickformat som ger recept på provençalska specialiteter). Numer gör jag lite på en höft så proportionerna varierar lite.
I orginal ser receptet ut så här:

110 g svarta oliver, urkärnade
3 msk kapris
1 burk (50 g)sardeller utan spad
½ vitlöksklyfta, hackad
1 msk pressad citron
1 msk konjak
8 msk olivolja
Låt sardellerna rinna av. Kör dem i mixer med de andra ingredienserna med undantag för olivolja som tillsätts lite åt gången. Den färdiga pastan ska ha lite gryning konsistens.

Såhär gör inte jag. Jag använder inte en hel burk sardeller för sardeller är grymt dyra i inköp ( i synnerhet om man har en studentbudget att röra sig med). För egen del tycker jag det räcker med 3-4 filéer. Jag brukar dessutom ha i en hel klyfta vitlök och något mindre kapris. Konjak slurkar jag i för det har vi en flaska som vi fick till påsk en gång men den går utan tvivel att ta bort. Eftersom jag inte har någon riktig mixer brukar jag hacka sardellerna och vitlöken innan jag slänger ner allt på en gång (även oljan) i mixerburken som tillhör min mixerstav och kör ihop det. Det enda jag tycker man ska tänka på är att inte mixa för länge för det är gott med lite bitar. Tapenaden på bilden blev i finkornigaste laget men smaken var fin.

No comments: