Thursday, June 14, 2007

Knaprig blomkålssallad



Inspirationen till mitt senaste favorittillbehör kommer lite otippat från ett skolkök. Skolmaten var inte så mycket att hurra för på skolan där jag gjorde min praktik men dras sallader var gudomligt goda. Därför försökte jag mig själv på att göra en variant på deras kanpriga blomkålssallad och resultatet blev inte alls dumt. Desutom är den lätt att göra. För en sallad som räcker som tillbehör till 2-3 personer behövs:
½ (ganska stort) blomkålshuvud
½ purjolök
persilja, jag användefrusen färsk, hackad är förstås bäst
olivolja
vitvinsvinäger
salt
peppar

Börja med att dela blomkålshuvudet i små buketter. Strimla purjon fint. hacka persiljan om du använder färsk sådan. Blanda därefter en dressing av olja, vinäger och krydda denna med salt och peppar. Jag tycker att det blir godast om vinägern inte är alltför dominerande utan bara anas så att man verkligen känner smaken av blomkålen.Det behövs inga mängder dressing, den ska bara binda ihop salladen. Blanda sedan alltsammans med persiljan. Servera till- tja nästan vad som helst!

PS. Blomkålssalladen skymtas uppe i hörnet intill kycklingen.

No comments: