Wednesday, May 23, 2007

Tonfisksallad med sardeller














Så här i examenstider så blir det inte mycket tid för matlagning, knappast någon tid för bloggning heller. Och om man gillar att laga mat så känns det rätt torftigt att äta fiskpinnar och pulvermos men det är ungefär på den nivån matlagningen har befunnit sig den senaste tiden. Igår när jag kom hem från plugget ville jag unna mig något gott, lagat men ändå inte krångligt. Det blev en tonfisk- och pastasallad med inspiration från klassikern Salade niçoise. Färskpotatisen byttes ut mot fullkornspasta men i övrigt gjorde jag ungefär som när jag tillagar niçoisen. Jag använder mig sällan av mått så jag skriver ut mängderna så gott jag nu minns dem.

Fullkornspasta, skruvar eller penne

Dressing
1 knapp tsk senap
1 msk vinäger
2 msk olja + 1 msk vatten + ev. sardellolja (om den är god)
1 klyfta, pressad vitlök
1 tsk smulad basilika
peppar & salt efter behag

1 burk tonfisk i vatten (och här kan man med fördel ta två för att göra det matigare)
1 burk sardeller à 50 g, fint hackade
4 ägg, hårdkokta i klyftor
2 tomater, i klyftor
½ huvud välsköljd romansallad, riven i bitar
rikligt med goda, svarta oliver

Börja med att koka pastan och äggen. Under tiden dessa kokar så svänger du ihop du dressingen och förbereder de övriga ingredienserna. Om man rör ihop ingredienserna i ovanstående ordning blir det en fin och jämn dressing. Skölj och riv salladen och sprid ut den på ett fint serveringsfat. Hacka sardellerna, klyfta tomaterna, töm av tonfisken. Blanda den kokta pastan med dressingen och låt den stå och dra in smaken lite medan du skär äggen i klyftor. Fördela sedan den ljumma pastan över salladen, fördela därefter tonfisken, tomat-och äggklyftorna och strö de hackade sardellerna över de hela. Avsluta genom att toppa med en rejäl näve oliver.

No comments: